Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Zesnul někdejší sólista Pražského komorního baletu Jan Klár

Po dlouhé nemoci zemřel v sobotu 28. prosince tanečník a choreograf Jan Klár. Bylo mu 79 let. Jan Klár v roce 2023 obdržel ocenění Master Prix za celoživotní přínos kultuře, a ještě v sobotu 14. prosince byl čestným hostem na Master Prix 2024.

Narodil se 18. ledna 1945. V době svého aktivního působení na scéně patřil Jan Klár k tanečníkům, u nichž se výborná baletní technika spojuje s hereckou charakterizační schopností. Po absolutoriu pražské Taneční konzervatoře v roce 1965 prošel Československým souborem písní a tanců 1965–67 a vojenskou službu strávil v Armádním uměleckém souboru Víta Nejedlého (1967–69). K souboru Balet Praha se přidal v roce 1969, když se Pavel Šmok chystal s částí tanečníků odjet do Basileje a přijmout místo šéfa baletu. Jan Klár v Basileji působil jednu sezonu. Pak se vrátil do Armádního uměleckého souboru Víta Nejedlého (sezona 1971/1972), krátce působil v baletu Národního divadla (1972–76) a posléze se stal členem Šmokova Pražského komorního baletu (PKB), a to v letech 1976–87. Jeho působení jako interpreta je tedy rozhodující pro druhou éru tvorby Pavla Šmoka po návratu z Basileje.

Jaroslav Čejka David Stránský Tomas Kopecký a Jan Klar

Osobitým choreografiím Pražského komorního baletu specifičností svého projevu vyhovoval. Stal se tak součástí malého kolektivu, který si přes obtížné existenční podmínky vydobyl mezinárodní renomé. Jan Klár zůstává v paměti v inscenacích, jako byly např. Listy důvěrné, Záskok, Hirošima, Americký kvartet, Špásování aj. Tanečník s přirozeným projevem, sólové příležitosti dostal zejm. v PKB v choreografiích P. Šmoka, např. Ostap v Tarasi Bulbovi (1972), Muž v Listech důvěrných (1976), Nováček v Záskoku (1977), Pilot v Hirošimě (1978), Honza v televizním zpracování Pohádky o Honzovi (1979), Kašpárek v Loutkáři (Magdeburg 1980) a zejm. v hlavní postavě Z mého života (1983). Jako choreograf nastudoval dva krátkometrážní kusy: Toro (PKB 1981) a Plavovlásky (PKB 1986). Spolupracoval na činoherních inscenacích divadel, v ND Praha např. Marná lásky snaha W. Shakespeara, Slečna Julie A. Strindberga, Zlý jelen V. K. Klicpery, Síla osudu G. Verdiho.V roce 1985 absolvoval studium choreografie na HAMU a pracoval potom jako choreograf, a to i činoherních inscenací mnoha divadel.

Jaromír Hampl Foto a zdroj: Nadace umělce, ND, PKB