Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

V Olomouckém kraji začaly jezdit první nové elektrické jednotky RegioPanter

První dvě nové soupravy RegioPanter začaly jezdit na nově elektrifikované trati z Olomouce přes Uničov do Šumperka. Do konce roku České dráhy převezmou celkem čtyři tyto dvouvozové jednotky, v lednu je doplní pátá. Tím ale obměna vozidlového parku v Olomouckém kraji nekončí. V průběhu příštího roku a na začátku roku 2024 v regionu začne jezdit 27 zcela nových třívozových RegioPanterů řady 640.

Slavnostní představení nových jednotek RegioPanter dnes proběhlo na olomouckém hlavním nádraží. Akce, jejíž součástí byla i prezentační jízda do Šternberka, se účastnil také ministr dopravy ČR Martin Kupka. „Modernizace trati mezi Olomoucí, Uničovem a Šumperkem a nové elektrické soupravy zajistí rychlejší, komfortnější i bezpečnější cestování díky nasazení evropského zabezpečovače ETCS. V takové podpoře regionální železniční dopravy chceme pokračovat i v dalších místech, kde železnice pomáhá zajišťovat dostupnější cestu za prací, vzděláním nebo volnočasovými aktivitami či výlety,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

České dráhy nasazují na trať 290 v první fázi dvouvozové elektrické jednotky RegioPanter a elektrické lokomotivy řady 362 s klasickou soupravou. Jedná se o přechodné období do doby dodání nových třívozových jednotek RegioPanter pro Olomoucký kraj z výroby. „Díky nákupu téměř tří desítek nových vlaků RegioPanter získá Olomoucký kraj nejmodernější regionální železniční dopravu v republice. Elektrické jednotky nabídnou obyvatelům regionu komfortní cestování a maximální pohodlí. Jsou bezbariérové, mají pohodlné sedačky s dostatkem místa na nohy, nabijete si v nich drobnou elektroniku nebo se připojíte k Wi-Fi,“ říká Jiří Ješeta, náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu. Trať z Olomouce do Šumperka je nejmodernější, nejrychlejší a také plně elektrizovaná regionální trať, na které budou od nového roku jezdit pouze vlaky s evropským zabezpečovačem ETCS, a to rychlostí až 160 km/h. To bude znamenat zkrácení jízdní doby především mezi Olomoucí a Uničovem. „Věříme, že to do vlaků přiláká cestující, kteří teď využívají k cestám například osobní automobil,“ doplňuje Jiří Ješeta.

První dodávka jednotek RegioPanter řady 640 se očekává v průběhu dubna 2023, kompletní nasazení těchto jednotek na trati z Olomouce do Šumperka by mělo být završeno v červnu 2023. V tuto dobu zároveň s účinností úřední změny začne platit dynamičtější a obsáhlejší jízdní řád, který na tomto úseku plně využívá vlastnosti jak zmodernizované železniční infrastruktury s nejmodernějším vlakovým zabezpečením ETCS, tak i dynamické vlastnosti nových elektrických jednotek. „Pro Olomoucký kraj je kvalitní veřejná doprava jednou z hlavních priorit. Proto jsem velmi rád, že železnici mezi Olomoucí a Šumperkem budou nově obsluhovat moderní vlakové jednotky. Přeji všem cestujícím, aby se jim vlakem hezky cestovalo a do cíle cesty dojeli v pořádku,“ uvádí Josef Suchánek, hejtman Olomouckého kraje. Postupné dodávky nových elektrických jednotek zajistí provoz jak na nově zmodernizované trati z Olomouce přes Uničov do Šumperka, zároveň postupně nahradí dosluhující jednotky řady 460 a klasické soupravy s elektrickou lokomotivou na celém území Olomouckého kraje.

České dráhy v rámci smlouvy investují do nákupu nových vozidel a zásadního zvýšení komfortu cestování přes 4 miliardy korun, další více než jedna miliarda korun půjde do údržbové základny. Na regionální tratě v kraji budou elektrické jednotky RegioPanter postupně nasazovány v letech 2023 a 2024. Nové elektrické jednotky určené pro Olomoucký kraj vyrábí konsorcium Škoda Transportation a Škoda Vagonka. Jde o moderní klimatizované bezbariérové jednopodlažní třívozové elektrické jednotky pro regionální dopravu s kapacitou téměř 240 sedících cestujících. Vlaky budou mít maximální rychlost 160 km/h a budou vybaveny nejmodernějším evropským zabezpečovacím zařízením ETCS. Cestujícím nabídnou světlý a prostorný klimatizovaný interiér s ergonomicky řešenými sedačkami s textilním potahem, Wi-Fi připojením k internetu či elektrickými zásuvkami 230 V pro napájení drobné elektroniky. Sociální zařízení bude s uzavřeným systémem, takže bude moci být použito i ve stanici. Umožní bezbariérový přístup pro osoby na vozíku a bude vybaveno i sklopným pultem pro přebalování kojenců.

Nová generace RegioPanterů má za cíl nalákat více osob do regionální přepravy. V Olomouckém kraji bude k dispozici 27 elektrických jednotek nejnovějšího typu 20Ev a já nepochybuji o tom, že se pro obyvatele regionu stanou atraktivní alternativou pro cestování za prací, studiem či rodinou. Oblíbenost železniční dopravy neustále roste, ale pokud chceme, aby tomu tak bylo i nadále, musíme cestujícím nabídnout moderní dopravní prostředky, které zajistí komfort i bezpečnost. A přesně to reprezentují RegioPantery, které si získaly oblibu u cestujících nejen v Česku. Věřím, že i tento nový typ bude úspěšný a pomůže Olomoucku vybudovat moderní přepravní síť, kterou budou cestující s potěšením využívat. Nová generace RegioPanterů totiž prošla řadou inovací, díky kterým je úspornější, bezpečnější a nabízí větší přepravní kapacitu,“ popisuje nová vozidla Tomáš Ignačák, prezident regionu CZ/SK Škoda Group.

Jednotky budou disponovat dostatkem místa pro přepravu osob na invalidním vozíku, úložnými prostory
pro zavazadla včetně univerzálního prostoru pro uložení kočárků, jízdních kol nebo zvlášť objemných spoluzavazadel a dále budou vybavené moderním audiovizuálním informačním systémem s LCD monitory, který bude cestující informovat o průběhu jízdy, např. o cílové stanici, směru jízdy, následující zastávce a také o mimořádnostech na trase. Nástupní dveře budou posuvné a ovládat se budou snadno tlačítky. Za jízdy budou dveře blokovány proti otevření. Uzavření a také jejich blokování proti otevření se bude provádět již před rozjezdem vlaku. Nevidomí pak budou moci použít k ovládání nástupních dveří vlaku speciální vysílačku pro nevidomé.

Olomoucký kraj – tratě v elektrické trakci:

  • Zábřeh na Moravě – Přerov,

  • Přerov – Hranice na Moravě – Bohumín,

  • Hranice na Moravě – Valašské Meziříčí – Vsetín,

  • Přerov – Nezamyslice – Vyškov na Moravě,

  • Nezamyslice – Olomouc hl.n.,

  • Zábřeh na Moravě – Šumperk – Kouty nad Desnou, Petrov nad Desnou – Sobotín,

  • Olomouc – Uničov – Šumperk.

Vanda Rajnochová

tisková mluvčí ČD

M: 722 074 414

hot-line tiskového oddělení ČD: 724 977 822, press@cd.cz

O společnosti České dráhy, a.s.

Akciová společnost České dráhy plní v České republice úlohu národního dopravce a na základě objednávky státu a krajů zajišťuje základní dopravní obslužnost státu. V posledních letech došlo k výraznému omlazení vozidlového parku, a to v regionální i dálkové dopravě. Ve snaze zatraktivnit železniční dopravu a zvýšit konkurenceschopnost na otevřeném trhu investovala firma desítky miliard korun do nákupu a modernizace vozidel.