Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Turbulence na trhu hraček

Na přelomu letošního ledna a února se v německém Norimberku uskutečnil již 74. ročník jednoho z největších a nejstarších veletrhů hraček na světě Spielwarenmesse International Toy Fair 2025, který navštívilo přibližně 57 500 návštěvníků ze 126 zemí. Vystavovali zde i čeští výrobci mezi kterými nechyběla ani společnost EFKO z Nového Veselí.

Firma vyrábějící společenské a edukativní hry, puzzle, hrací sety a legendárního Igráčka se zúčastnila tohoto hračkářského svátku již po jednadvacáté a představila svoje novinky pro letošní rok. Oproti předchozím ročníkům byla na veletrhu patrná vyšší účast asijských společností. Velcí evropští výrobci měli v mnoha případech podstatně skromnější expozice. Co může nerovné postavení evropských výrobců oproti konkurenci z Asie znamenat pro udržení výroby a zaměstnanosti v České republice? „Na veletrhu jsme představili naši novou řadu „dobrodružných“ Igráčků s vykopávkami. Ty zavedou děti do světa dinosaurů, starého Egypta a pirátů. Uvedli jsme i novou řadu dětských společenských her a skládaček s podtitulem „edice klasické pohádky“. Jsem moc ráda, že obchodní partneři přijali tyto novinky s velkým nadšením. To je prvotní známkou toho, že se bude výrobek líbit i koncovým zákazníkům. Naše vývojové oddělení spolu s výtvarníky a grafiky odvedlo skvělou práci. Uplatnit se na trhu a zaujmout zákazníky je totiž čím dál složitější. Zákazníci jsou hodně senzitivní na cenu, takže stále hledáme cesty, jak snižovat náklady na výrobu. Musíme uspět v obrovské cenové konkurenci a zároveň nechceme slevit na kvalitě. Na novinky Igráčků a na pohádkovou edici se zákazníci mohou těšit již letos na jaře,“ řekla Alena Trávníčková, obchodní ředitelka EFKO.

 

 

Na letošním veletrhu se představilo více jak 2 300 vystavovatelů her a hraček z celkem 71 zemí na ploše větší než 175 000 m2. Pro naši firmu to znamená setkání se s velkou konkurencí z celého světa. Nešlo si proto nevšimnout, že oproti loňskému ročníku razantně přibyla účast výrobců z Asie, zejména Číny. Paradoxem přitom je, že na jednu stranu rezonuje na veletrhu téma ekologických hraček a udržitelnosti a na straně druhé silný tlak výrobců z Asie, kde udržitelnost nikoho nezajímá a jejichž zboží k nám putuje tisíce kilometrů. Často se jedná o hračky „na jedno použití“, které navíc děti nijak nerozvíjí. Naštěstí existuje nemalá skupina zákazníků, která zatím preferuje kvalitu a známý původ hraček. Nicméně postavení evropských výrobců, není vůbec jednoduché. Jsme zatíženi velkou administrativou, přeregulovaností a vysokými náklady na vstupy. Někteří čeští výrobci her již svoji výrobu prodali a vyrábějí v Číně. Touto cestou se ubírat nechceme. EFKO má šedesát zaměstnanců, a to je velká zodpovědnost,“ dodal Miroslav Kotík, majitel firmy EFKO a předseda oborového Sdružení pro hračku a hru.

Hračky v EFKU vyrábíme již více než 30 let. Mohu potvrdit, že vyrábět tento sortiment v silně konkurenční Evropě nikdy nebylo jednoduché. Vedle textilu mají hračky jeden z nejvyšších podílů výroby v Číně. Většina i těch největších hračkářských značek, až na světlé výjimky, vyrábí téměř vše v Asii, a to navíc ve velkých sériích. To jim umožňuje výrazně snižovat již tak nízké výrobní náklady a maximalizovat zisky. S tímto se zkrátka nedá bojovat, a proto musí výrobci v Česku i v ostatních evropských zemích hledat způsoby, jak se odlišit od této globální masové produkce,“ vysvětluje Miroslav Kotík k současným změnám na trhu.

Mnoho lidí se nechá zlákat agresivním online marketingem a kupuje výrobky, tedy i hračky, z kontroverzních platforem například z Temu, Sheinu. Ale málo zákazníků si uvědomuje, že sice koupí levně, ale podráží tím nohy domácí ekonomice a zároveň také životnímu prostředí. O bezpečnosti a kvalitě takových výrobků ani nemluvě. S certifikací bezpečnosti našich hraček mám nemalé zkušenosti. Získání certifikátu je drahá a pracná záležitost. Testování v certifikovaných laboratořích mimo jiné zahrnuje chemické rozbory a mechanické zkoušky. Hračky poctivě vyrábíme pouze z prověřených materiálů s jasným původem. Ty jsou pak samozřejmě dražší. O tom si však u výrobků, které k nám skrze tyto platformy přichází z Asie, můžeme nechat jenom zdát. Výrobce se často ani nedá dohledat a spotřebitel pak nemá šanci si cokoli ověřit. Věříme, že evropští představitelé podniknou kroky k tomu, aby se tržní prostředí narovnalo,“ sděluje Zbyněk Čech, marketingové oddělení firmy EFKO.

 

Levná výroba z Číny není jediným problémem, který české výrobce trápí. Patří sem také neproclené a naprosto nekontrolované zásilky zboží, které dosahují jen v České republice milionů kusů ročně. Mezi další aspekty patří jedny z nejvyšších cen energií, rostoucí náročnost na splnění legislativních předpisů a také změny na tuzemském trhu i chování spotřebitelů. Také z těchto důvodů Miroslav Kotík před lety přijal výzvu a stal se předsedou Sdružení pro hračku a hru. Toto sdružení je jedinou celorepublikovou organizací, jejímž posláním je pomáhat českým výrobcům i poctivým prodejcům hraček. Snaží bojovat proti nekalé konkurenci a hájit práva hračkářů vůči přehnané byrokracii. Úzce spolupracuje se státní agenturou CzechTrade na podpoře exportu, například výběrem podporovaných veletrhů, založením Vývozní aliance a dalšími aktivitami. Sdružení také obnovilo vydávání zaniklého oborového časopisu Hračka, který umožňuje výrobcům a dovozcům propagovat své výrobky. V loňském roce se Sdružení zabývalo jedním z velmi palčivých témat svých členů – spornými výklady některých bodů legislativy při kontrolách od ČOI, za které byly udělovány poměrně vysoké pokuty. Sdružení se podařilo dosáhnout dobrého výsledku, zmírnit některé požadavky kontrolních orgánů a tím ušetřit členům sdružení významné částky za pokuty.

V letošním roce se sdružení snaží ve spolupráci s hračkářskými asociacemi z dalších evropských zemí zvýšit tlak na příslušné orgány Evropské unie v Bruselu, aby byla nastavena přísnější pravidla pro masivní a nekontrolovaný import individuálních zásilek z Asie. Tyto výrobky, a nejedná se pouze o hračky, nejsou řádně procleny a neplatí se z nich DPH ani daň z příjmů. Více než 85 % těchto výrobků nesplňuje evropské předpisy a často jsou pro spotřebitele dokonce nebezpečné. Tyto všechny kroky sdružení vedou k pomoci firmám udržet výrobu hraček v Česku. Sdružení pro hračku a hru (SHH) a jeho členové se připojili rovněž k petici Toy Industries of Europe (TIE), která na tuto problematiku poukazuje.

 

Firma EFKO-karton, s. r. o., tradiční český výrobce hraček, vznikla v roce 1993. Patří mezi několik málo společností, které zachovaly celou výrobu hraček v České republice. Výroba je soustředěná do dvou závodů na Vysočině – do Nového Veselí a Korouhve u Poličky. Společnost mimo jiné vyrobila největší herní plán na světě zapsaný v Guinnessově knize rekordů

Ocenění. Za své výrobky získalo EFKO cenu Grand Prix odborné poroty FOR TOYS 2010 za IGRÁČKA. V roce 2011 obdrželo čestné uznání v rámci projektu VIZIONÁŘI 2011. Ocenění bylo uděleno za oživení tradičních dětských hraček IGRÁČEK. Ocenění „Správná hračka“ získala společnost Efko v roce 2019 za sety nákladních aut Multigo FIRE set a Multigo BUILD set a za deskovou hru Picasso. V témže roce v soutěži HVĚZDA 3D REKLAMY získalo tři tituly: Absolutní vítěz soutěže, Inovace roku a první místo v kategorii Taylor made za výrobek 3D piškvorky. V roce 2022 a 2023 získal brand Igráček spotřebitelské ocenění Nejdůvěryhodnější značka a vzdělávací soubor Hry pro předškoláky získal ocenění Hračka roku.

Firma je činná také na poli charitativním. Podporuje nadaci Hvězdy dětem, FOD a jejich projekt Klokánek, společnost Revenium, vybrané školy a školky, charity, Český červený kříž a nedaleký Hospic

Jaromír Hampl Zdroj a foto: EFKO