Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Tržby české e-commerce překonaly ty z covidového roku 2020 o 0,5 %. Tržby e-shopů velkých kamenných hráčů vzrostly oproti danému roku o 15 %

Ostrava, 5. ledna 2023Česká e-commerce zažila první meziroční pokles, ale tržby e-shopů velkých kamenných hráčů dosáhly větších tržeb než v covidovém roce 2020. Jedno procento největších e-shopů je aktuálně zodpovědné za více než 90 % obratu celého trhu, tento trend bude dál posilovat a e-commerce ovládnou velcí hráči. Meziroční pokles trhu je spíše stabilizací po skokovém růstu během covidových let a v roce 2023 očekáváme opět mírný růst. Podíl české e-commerce na maloobchodu je aktuálně zhruba v polovině celkového potenciálu, takže z dlouhodobého pohledu prodeje v online prostředí dále porostou.

V důsledku konce pandemie a války na Ukrajině zažila česká e-commerce poprvé v historii pokles. Podle dat společnosti Heureka a Asociace pro elektronickou komerci (APEK) prodeje na internetu mezi roky 2022 a 2023 klesly celkově o 12 %, kdy nejvýraznější meziroční pokles zaznamenal první kvartál roku 2022 s propadem 25 %. Celkový obrat české e-commerce tedy meziročně klesl z 223 mld. na 197 mld., ale ve srovnání s covidovým rokem 2020 tržby stouply o 1 mld. “Po raketovém růstu v letech 2020 a 2021, kdy tržby českých e-shopů vystřelily neočekávanou rychlostí, přišlo v roce 2022 prudké ochlazení trhu, které vrátilo českou e-commerce zhruba na tržby covidového roku 2020. Když ovšem uvážíme, jak velké poklesy zažívala e-commerce v prvních kvartálech minulého roku, tak můžeme říct, že se situace na trhu stabilizovala,” uvádí Matěj Kapošváry, CEO společnosti Shopsys.

Z dat společnosti Shopsys také vyplývá, že ačkoliv tržby české e-commerce z roku 2022 stouply pouze o 0,5 % oproti roku 2020, ale růst e-shopů velkých kamenných hráčů v tomto meziročním srovnání dosahuje mnohem výraznějšího rozdílu. “Pokud se podíváme na tržby e-shopů velkých kamenných hráčů z roku 2022 a porovnáme si je s tržbami z roku 2020, který byl svou velikostí srovnatelný, tak vidíme, že rostly o 15 %. To potvrzuje dlouhodobý trend, že e-shopy velkých kamenných hráčů rostou rychleji než zbytek trhu a postupně si začínají brát zpátky to, co jim online vzal,” říká Matěj Kapošváry, CEO společnosti Shopsys.

Co očekáváme v roce 2023

Pokračující válka na Ukrajině, vysoké ceny energií i stoupající inflace. Všechny tyto faktory budou pravděpodobně i nadále ovlivňovat celý trh, tak co to může znamenat právě pro e-commerce? “Vzhledem k současné stabilizaci e-commerce trhu nepředpokládáme, že by e-commerce dále meziročně klesala, protože si bude postupně ukrajovat stále větší podíl z maloobchodu. Ten byl v roce 2021 dle dat Asociace pro elektronickou komerci (APEK) 17 % a podle našich průzkumů (jestliže nenastane nestandardní situace nebo transformační změna) může dosáhnout ve výhledu deseti a více let na 34-38% podílu z celkového maloobchodu. Zároveň ale neočekáváme ani žádný skokový růst jako v předchozích letech a domníváme se, že vzhledem k výše zmíněným faktorům v roce 2023 nepřesáhne více než 10 %,” říká Matěj Kapošváry.

Kontakt pro média: CEO PR Moc & PR Consultant, Martin Moc, e-mail: moc@prmoc.net, mob.: 724 724 280

Společnost Shopsys pomáhá předním B2B i B2C hráčům digitalizovat jejich prodeje a uspět v omnichannel světě. Pro své zákazníky je spolehlivým full-service e-commerce partnerem s nejlepšími technologiemi a mnohaletým know-how. Mezi největší klienty, o které se stará přes 70 IT odborníků, patří Tescoma, SCONTO Nábytek, Mountfield, Bushman, Démos, B2B Partner, Office Depot nebo Agátin svět.