Světový festival Restaurant Week bude opět v České republice
Festival se poprvé se konal v roce 1992 a od té doby ho obvykle dvakrát ročně pořádají v New Yorku, Chicagu, Londýně a dalších městech evropských zemí, včetně Polska, odkud se festival loni rozšířil i do Čech. Třetí ročník festivalu se uskuteční 6. – 24.3.2024 a zaměří se tentokrát na mezinárodní kuchyni a cestování.
Světový festival Restaurant Week se, jak ukázala jeho loňská první dvě kola, v Česku už opravdu zabydlel. A tak se po úspěšném loňském podzimním kole vrací do hlavního města i letos na jaře. Tentokrát s podtitulem Jídlo nezná hranic, který by měl do restaurací přivést hosty, které baví objevovat chutě kuchyní z celého světa. Protože když máte chuť objevovat, jídlo nezná hranic.
Třetí ročník stejně jako na podzim nabídne zajímavé gastronomické zážitky ve výjimečných pražských restauracích, a to včetně těch, které v minulém kole patřily k nejoblíbenějším. Mezi nimi jednoznačně kralovalo Bistro Kunsthalle Praha, které vyhrálo nejen v celkovém pořadí, ale odneslo si první místo v hodnocení nabízeného menu, atmosféry i obsluhy. Tu si oblíbili ale také zákazníci v The Artisan a vysoké hodnocení získaly také PRU58 a V Zahradě.
Anna Grosmanová, úspěšná foodblogerka, která za akcí v Česku stojí, vysvětluje, co od letošního ročníku můžeme čekat: „Praha je plná chutí a nabízí širokou škálu světových kuchyní. Nemusíte cestovat, abyste ochutnali celý svět. Stačí nasednout na vlak jménem Restaurant Week a my vás přeneseme do Thajska, Číny, Peru, Francie, Itálie nebo třeba Indie a Argentiny.”
Podle Anny Grosmanové se do jarní akce zapojí zase o něco víc restaurací než na podzim, kdy jich v Praze bylo něco málo přes třicet. Tentokrát se počet podniků vyšplhal na čtyřicet čtyři.
Princip je stejný: speciální menu, které restauratéři k této akci připraví, má být dostupné široké veřejnosti. Tomu také odpovídá cena: 790 nebo 590 korun na osobu (plus rezervační poplatek 15 korun). Právě přátelská cena za luxusní menu v nejkrásnějších pražských podnicích pak podle pořadatelů vede k tomu, že mnoho hostů přijde na festival dvakrát i třikrát. „Máme radost, že se můžeme i letos zapojit do pražského Restaurant Weeku, který si mezi hosty získal velkou oblibu. V minulém roce jsme dokonce získali ocenění za výjimečnou obsluhu a věříme, že tento rok se nám podaří udržet laťku vysoko,“ říká David Rejhon, šéfkuchař The Artisan. Festivalové menu The Artisan zahájí předkrm s čerstvým jeseterem z oblíbené Chabrybárny. Bude podávat s pórkem, černým česnekem a bramborami. Hlavním chodem bude křehký jehněčí hřbet s kmínovo-rozmarýnovou omáčkou. Dezertem bude tradiční kynutá buchta s jogurtovým přelivem z farmy Krasolesí doplněná o svěží chuť kdoule. Vegetariánská varianta nabídne pokrmy se zeleninou, včetně předkrmu z ředkviček, medvědího česneku a české hořčice ze Sluneční farmy Vykáň. V hlavní roli se představí hrášek s uzenou smetanou a houbami. Makový crumbl se švestkami a kávovým karamelem bude sladkým závěrem. Restaurace, které ještě takové renomé nemají? Právě ty nabízejí menu za nižší cenu, a mají tak díky festivalu šanci ukázat, co v nich je. „A to je další kouzlo festivalu! I podnikům méně renomovaným dáváme možnost předvést se, když se nominují výjimečným menu, které je šité na míru letošnímu tématu,” doplňuje Anna Grosmanová.
Třetí ročník tak kromě zmíněných vítězných restaurací nabídne znovu stálice pražské gastronomie, například Augustine, Amano, Sansho nebo Hong Kong Karlín. Zajímavými nováčky budou Restaurace Nebozízek, Indian by Nature, středomořská Turquoise nebo neapolská Sasy Re.
Všechny restaurace připraví to nejlepší, co jejich kuchyně nabízí, tak aby si návštěvníci užili nezapomenutelný gastronomický zážitek. Účastníci si mohou na webu vybírat z různých menu, která obsahují předkrmy, hlavní chody a dezerty, a to většinou i ve vegetariánské, někdy dokonce ve veganské verzi. Posláním festivalu je představit a propagovat autentickou českou restaurační scénu. Restaurace jsou jako modelky na červeném koberci, která mají každá možnost předvést to nejlepší, co v nich je. Organizátory festivalu je Food stories Agency ve spolupráci a Annou Grosmanovou, foodblogerkou roku 2022, přezdívanou @foodpioneer a Jiřím Hilgartem, finalistou soutěže MasterChef Česko a bývalým šéfredaktorem časopisu Food.
Partnerem festivalu jsou značky Martini a Kinley, které přinášejí festivalový koktejl Martini Fiero & Kinley Tonic. Dostanete ho ve všech restauracích k menu zdarma. Víc informací o Restaurant Week festivalu a seznam všech zúčastněných restaurací najdete na oficiálních stránkách www.restaurant-week.cz. Rezervace: https://Restaurant-Week.cz Začátek prodeje: 15.2.
Jaromír Hampl Foto: archiv Restaurant-Week, J. Hampl