Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

SLZY NEJSOU JEN SYMBOLEM SMUTKU, ALE TAKÉ OČISTY, SMÍŘENÍ A NADĚJE

Basbarytonista Tomáš Šelc v díle Jana Dismase Zelenky jako by našel své nejbytostnější místo. Volba Zelenky pro jeho supraphonský debut tak byla jasná, stejně jako spolupráce s renomovaným souborem Collegium Marianum a jeho uměleckou vedoucí Janou Semerádovou, která do dramaturgie alba přispěla i nahrávkou flétnového koncertu Giuseppa Tartiniho. Oběma protagonistům jsme před vydáním alba Lacrimae položili několik otázek.

Které konkrétní prvky v hudbě Jana Dismase Zelenky vás nejvíce oslovují?

TOMÁŠ ŠELC: Zelenkovo dílo vnímám jako fascinující most mezi barokní precizností a hloubkou emocionálního výrazu. Jeho hudba mě inspiruje svou originální harmonií a schopností vyburcovat ve mně ty nejhlubší emoce. Osobně pro mě Zelenka představuje výzvu při hledání hranic mého hlasu – jeho díla využívají každý kousek pěvecké tessitury, což mě nutí být stále o krok před vlastními limity.

TomasSelc-JanaSemeradova_photo-PetraHajska

JANA SEMERÁDOVÁ: Každé setkání s hudbou Jana Dismase Zelenky hluboce prožívám. I když mě jeho duchovní tvorba provází od samého začátku mé umělecké dráhy, v jeho osobitém, vysoce expresivním, nezřídka technicky obtížném stylu, nacházím stále něco nového.

A to nejen v provedení, ale i v přepisování Zelenkových obtížně čitelných autografů. Ne náhodou to byla Zelenkova Sepolkra a Lamentace, do jejichž provedení a natočení jsme se souborem vložili svůj veškerý um a srdce.

Jak probíhal proces přípravy vašeho nového alba?

JANA SEMERÁDOVÁ: Byl to právě Tomáš Šelc a jeho provedení Zelenky, které mě před pár lety naprosto uchvátilo a stálo u zrodu myšlenky tyto veskrze osobní skladby v jeho jedinečném podání nahrát. Když totiž slyšíte Tomášovu interpretaci Zelenkovy Salve Regina, Lamentací a Confitebor, jeho pravdivé a procítěné zpívání, tak máte pocit, že v té době musel žít, že se s Janem Dismasem snad i potkal, a skrze zpěv a deklamaci nám předává jeho poselství… Snad je to zvolání „Ad te clamamus“, naléhavá prosba o vyslyšení, společná všem třem skladbám. Nebo slova útěchy a naděje, korunující jejich závěr?

TOMÁŠ ŠELC: Při tvorbě alba Lacrimae jsme se zaměřili na Zelenkovy liturgické kompozice pro sólový bas, které odhalují unikátní propojení mezi dramatickou expresí a duchovní pokorou. Název „Slzy“ odkazuje nejen na texty žalmů, ale také na emocionální křehkost, kterou jsme chtěli zdůraznit v interpretaci. Zároveň jsme chtěli, aby slzy nebyly jen symbolem smutku, ale také očisty, smíření a naděje.

Jano, jak vnímáte skladby Giuseppa Tartiniho?

Tartiniho koncert se nese v laskavé a zářivé tónině G dur a vzletná flétnová sóla za doprovodu sametových houslích tvoří jistý protipól k „slzavému údolí“, o němž se zpívá v basových skladbách. Jak bylo Tartiniho zvykem, i v tomto koncertu připsal k pomalé větě motto, „Se per me sentite amore“, na něž odpovídá flétna zdobným a nadějeplným chvalozpěvem. Tartini hrál svá concerta na kůru během mše, k větší cti a slávě Boží; a tak jako Tomáš v Zelenkovi, i já bych chtěla tímto koncertem, který patří k mým nejmilovanějším, vyjádřit niterné pocity, slzavé, ale i radostné volání.

Tomáši, jaká byla spolupráce se souborem Collegium Marianum?

Spolupráce byla intenzivní a obohacující. Oceňuji jejich historicky poučenou interpretaci, barevnost zvuku, zanícení a neuvěřitelnou muzikálnost všech členů pod vedením Jany Semerádové, která je srdcem tohoto souboru.

 

TEASER: https://youtu.be/uz9CqPOXPyc

MULTILINK: https://supraphon.lnk.to/CollegiumMarianumLacrimaePR