Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Rok od smrti Medy Mládkové

Museum Kampa chystá cenu, která ponese jméno paní Medy

Ve středu 3. května uplyne rok od úmrtí sběratelky a mecenášky Medy Mládkové. Museum Kampa – Nadace Jana a Medy Mládkových letos poprvé udělí uměleckou cenu, která ponese její jméno. Cena Medy Mládkové má za cíl podporovat umělce a umělkyně střední generace v jejich další tvorbě.

Pro paní Medu bylo sběratelství především formou vyjádření zájmu o dílo vybraných umělců a snahou motivovat je, aby v nastoupené cestě pokračovali. Rádi bychom, aby cena měla podobnou funkci,“ vysvětluje ředitel Musea Kampa Jan Smetana. „Zatímco Cena Jindřicha Chalupeckého je určena umělcům do pětatřiceti let a Státní ceny se zpravidla udělují za celoživotní dílo, Cena Medy Mládkové se zaměří na současné tvůrce, kteří již mají něco za sebou, ještě však nepatří do kategorie žijících klasiků,“ dodává Smetana.

Meda Mládková zemřela loni v květnu v nedožitých 103 letech. Spolu se svým manželem Janem je pohřbena v Rosicích u Brna. Na jejich hrob byla nedávno umístěna socha sv. Františka z Assisi od prof. Jana Hendrycha, který víc jak čtvrt století vedl ateliér figurativního sochařství na pražské akademii. „Sv. František je mimo jiné patronem zvířat, protože všechny živočichy považoval za své spolubratry. Paní Meda kolem sebe vždy měla psy a kočky a byla velkou milovnicí všeho živého. Málo se také ví, že po návratu do České republiky velkoryse podporovala řadu útulků a záchranných stanic pro zvířata. Vedle umění byla právě zvířata její druhou vášní,“ vysvětluje symboliku sochy Jiří Pospíšil, který byl dlouholetým přítelem paní Medy a do jehož agendy na pražské radnici patří nejen kultura, ale i péče o zvířata.

Pražské Museum Kampa, které paní Meda založila a které opatruje její umělecké sbírky, letos slaví 20 let své existence. Museum si toto výročí připomíná řadou doprovodných akcí a lektorských programů (podrobné informace jsou k dispozici na www.museumkampa.cz). Vrcholem oslav bude zářijová připomínka narozenin paní Medy, v jejímž rámci se uskuteční také předání zmiňované Ceny Medy Mládkové.

Hrob Medy Mladkové





Meda Mládková (1919–2022) byla nejen sběratelkou a mecenáškou, ale hlavě celoživotní propagátorkou české kultury. Ve Spojených státech spolu s manželem Janem vybudovala největší soukromou sbírku děl Františka Kupky a svými nákupy podporovali řadu osobností poválečného umění. Důležitým odkazem pro českou kulturu bylo i její působení po návratu z exilu v 90. letech, zejména ohromné osobní nasazení, s kterým se vrhla do veřejného života.

Jako iniciační moment ve svém vztahu k umění uváděla setkání s Františkem Kupkou v Paříži na podzim 1956, ve prospěch české kultury ale začala pracovat dříve. Již v roce 1949 ve Švýcarsku pomáhala vydávat exilový časopis Skutečnost a na jaře 1952 založila vlastní nakladatelství Éditions Sokolova – Sokolová bylo její dívčí příjmení. Vedle dvou knih projevů a úvah Ferdinanda Peroutky či antologie exilové poezie Neviditelný domov v nakladatelství vyšla například první knižní monografie Toyen.

S Františkem Kupkou se osobně znala a stýkala jen několik měsíců – malíř zemřel v červnu 1957 –, přesto ji setkání s ním ovlivnilo na celý život. Několik malířových děl získala přímo od něj, naplno se sběratelství a propagaci Kupkova díla začala věnovat až ve Spojených státech, kam se přestěhovala na začátku 60. let. Podílela se mimo jiné na Kupkově první americké retrospektivě, která se konala v roce 1975 v Guggenheimově museu v New Yorku.

Od roku 1967 Meda Mládková pravidelně navštěvovala tehdejší Československo a zajímala se o současné umění. Mezi autory, jejichž tvorbu systematicky sledovala, patřili Adriena Šimotová, Karel Malich či Stanislav Kolíbal. Nejreprezentativněji a nejpočetněji byl ve sbírce manželů Mládkových zastoupen Jiří Kolář. Museum Kampa dnes opatruje přes dvě stovky jeho děl.

Museum Kampa v budově Sovových mlýnů se pro veřejnost oficiálně otevřelo v září 2003. Stálá expozice, jejíž současná podoba je necelé čtyři roky stará, je věnována tvorbě Františka Kupky a Otto Gutfreunda. Museum každoročně pořádá osm až deset krátkodobých výstav, aktuálně jsou v museu k vidění výstavy Hany Purkrábkové, Zbyňka Sekala a Ronyho Plesla.