Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Nová podoba Divadelní revue

Před prázdninami vyšlo první číslo Divadelní revue s názvem Na kraj a dál, do hlubin a hloub. Odborné periodikum vydávané Institutem umění – Divadelním ústavem (IDU) prošlo proměnou, která je demonstrována i novou vizuální podobou: časopis principiálně směřuje k větší otevřenosti, mezioborovosti a je plně dostupný online (včetně archivu). Slavnostní uvedení prvního letošního čísla s přednáškou doc. Martina Jemelky o divadle slezských spiritistů proběhlo v září v prostorách kavárny Husovka na adrese Husova 242/9, Praha 1. Číslo představila šéfredaktorka časopisu Petra Ježková.

Počínaje 35. ročníkem přešel časopis Divadelní revue do režimu Open Access a otevřel se mezioborovému přístupu. Čísla jsou stavěna tematicky; zvolené téma je nahlédnuto z perspektivy teatrologie, ale i jiných vědních oborů. Otevřenost revue zastává rovněž k rozličným metodologickým přístupům. Časopis zůstává odborným recenzovaným periodikem (zařazeným do databáze SCOPUS), vychází dvakrát ročně a je nadále vydávaný v Kabinetu pro studium českého divadla IDU. Každé číslo má nově svého odpovědného editora. Časopis má novou redakční radu a novou vizuální podobu. Všechna dosavadní i další čísla budou zpřístupněna na novém webu.

35. ročník, číslo 1/2024 s názvem Na kraj a dál, do hlubin a hloub se dotýká tématu okrajů, periférií, hlubin a niterností; fenomény zdánlivě marginální, skryté, zasuté a vzdálené jsou postaveny do středu pozornosti. S využitím konceptů performativity a naratologie odkrývají příspěvky Matouše JaluškyMartina Šorma další významy středověkých textů o Štilfridovi a o Apolónovi. Analýzou performativity středověku pokračuje i příspěvek Elišky Kubartové, který přibírá do hry nástroje literární fenomenologie a kognitivní teatrologie, s jejichž pomocí vysvětluje mimetické mechanismy středověké smyslové zbožnosti. Marginální a skryté učinila předmětem svého výzkumu Kateřina Vršecká, která píše o scénických poznámkách středověkých chrámových her. Fascinaci světem středověkého textu prozrazuje s příznačnou skromností v rozhovoru Jarmila Veltruská. Okraji ve smyslu geografickém, ale též z hlediska výzkumného zájmu, kánonu, společenské stratifikace apod. se zabývají studie Martina Jemelky o divadle slezských spiritistů a Agáty Kravčíkové o dělnickém divadle na Ostravsku. Na jinou kulturní periférii zavádí čtenáře příspěvek Petry Ježkové o motivacích, každodennosti a frustracích přistěhovalců do Ameriky na přelomu 19. a 20. století. A ještě dál zve stať Karolíny Stehlíkové o performativních aktivitách realizovaných na vědeckých výpravách do Arktidy a Antarktidy v průběhu 19. století a počátkem století 20. Podobně jako u českých přistěhovalců do Spojených států i zde pomáhalo divadlo a další performativní aktivity překonávat mentální i fyzické obtíže a udržet morálku. V rubrice Desiderata, přinášející texty reportážního charakteru věnované plánům a očekáváním a jejich konfrontaci se skutečností, pak Stehlíkové zveřejňuje deník z vlastní polární výpravy. Jitka Ludvová dokumentuje s pomocí pramenů z kanceláře prezidenta Masaryka neutěšenou situaci některých německých scén působících v Československu a divadelní konsekvence národnostních třenic, jimiž se nový stát nemohl vyhnout. Ondřej Šrámek v panoramatické sondě k divadlu Lužických Srbů ukazuje, že také pro tento malý národ divadlo mělo a stále má podstatnou roli v boji za udržení národní identity. Recenze nových publikací, Ex libris a výběr z nových knižních titulů koncipoval Otto Drexler rovněž s ohledem na téma čísla. Spolu s Ditou Lánskou uzavírají sešit zprávou z Teatrologické společnosti.

V předkládaném čísle reflektujeme skutečnost, že zkrátka existuje ještě jiný druh přitažlivosti, kdy na rozdíl od gravitace platí: čím dále, tím více. Vydejte se s námi proto ohledávat vzdálené, jiné, skryté, zasuté – v čase, v místě, ve vrstvách vnímání, ve společnosti, v zájmu badatelů…“ komentuje číslo editorka a šéfredaktorka Petra Ježková.

Do konce roku vyjde číslo 2/24 Ztělesnit svět scénografií (eds. Věra Velemanová – Šárka Havlíčková-Kysová). V příštím roce Jitka Pavlišová chystá číslo 1/25 Body-based arts a Josefina Formanová 2/25 Opakování a jedinečnost v umění a kritice. Na obě čísla jsou v tuto chvíli na webu revue zveřejněny výzvy.

Tištěný časopis je dostupný na e-knihkupectví Prospero. Online je časopis k přečtení na webu Divadelní revue.