Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Národní technické muzeum přebírá do svých sbírek železniční most, který stál u Výstaviště na Praze 7 přes 130 let

Národní technické muzeum převzalo od Správy železnic do svých sbírek mostní konstrukci viaduktu u Výstaviště na Prahy 7. Most byl zbudován v souvislosti s konáním Jubilejní zemské výstavy 1891
a je
se svou nýtovanou konstrukcí typickým příkladem drážního stavitelství přelomu 19. a 20. století. Ve dnech 15. a 16. dubna 2023 bude most snesen a převezen do areálu NTM na Masarykově nádraží, kde se stane součástí expozice budoucího Muzea železnice a elektrotechniky NTM.

Národní technické muzeum požádalo Správu železnic o převod mostní konstrukce s vybranými prvky architektury z roku 1891, na jehož projektu se podílel významný český inženýr Ing. František Prášil, v souvislosti s modernizací železniční trati v úseku Bubny–Výstaviště.

NTM se rozhodlo využít neopakovatelné příležitosti k získání tohoto typického příkladu drážního stavitelství přelomu 19. a 20. století. Příhradové nýtované konstrukce byly ve své době klíčovým stavebním prvkem mostních konstrukcí a jejich kvalitu prověřila desetiletí provozu po celém území dnešní České republiky. Konkrétně tento most sloužil železniční dopravě přes 130 let, což by samo
o sobě mohlo sloužit jako pádný argument k jeho zařazení do sbírky. Vedle toho se jedná o unikátního svědka Jubilejní zemské výstavy v Praze na Výstavišti v roce 1891, kvůli jejímuž konání byl zbudován,
a která měla pro česku techniku a průmysl značný symbolický význam. Provozně pak nelze opomenout, že ležel na dopravně vytížené a důležité železniční trati původní Buštěhradské dráhy,
která se z primárně uhelné dráhy později stala klíčovou spojnicí mezi okresy Kladno, Praha-západ
a hlavním městem, kterou využívají denně tisíce dojíždějících. Bez důležitosti není ani přímé spojení Buštěhradské dráhy s nejstarším pražským nádražím, kde NTM připravuje Muzeum železnice
a elektrotechniky, a umístění mostu ve čtvrti Holešovice, kde již od 40. let 20. století sídlí i Národní technické muzeum. Právě v areálu budoucího muzea na pražském Masarykovo nádraží bude most deponován a následně vystaven
, “ říká Adam Horký, kurátor NTM.

Po přesunu do areálu NTM bude most uložen na provizorní podstavce umožňující jeho základní ošetření. V průběhu stavebních prací na novém Muzeu železnice a elektrotechniky pak bude most renovován do vystavitelného stavu a vyzvednut do výšky několika metrů. Stane se tak jednou z dominant a ústředním exponátem budoucího muzea. NTM si nesmírně váží již několik let trvající spolupráce se Správou železnic, díky které se již podařilo zachránit celou řadu hodnotných technických památek z oblastí železničního stavitelství a zabezpečení kolejové dopravy,“ doplnil Karel Ksandr, generální ředitel NTM.