Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Mluvčí roku 2024

Asociace strategické komunikace a vztahů s veřejností (ASCOPA) vyhlásila vítěze prestižní ceny Mluvčí roku 2024. Slavnostní galavečer opět přilákal špičky oboru a ocenil nejlepší profesionály v oblasti komunikace ve třech hlavních kategoriích.

Porota, složená ze zkušených novinářů a odborníků na komunikaci, hodnotila kandidáty ve třech tradičních kategoriích: Mluvčí roku soukromého sektoru, Mluvčí roku veřejného a neziskového sektoru a PR tým roku. Ocenění Mluvčí roku získávají profesionálové, kteří dokážou skvěle propojit každodenní práci se strategickou vizí při budování dobré reputace organizace, pro kterou pracují. Tato profese patří mezi ty nejnáročnější vůbec z hlediska stresu, protože musí reagovat na neustále se proměňující podmínky, předjímat změny, řešit nenadálé situace a přemýšlet v dlouhodobém horizontu a souvislostech,“ říká Pavel Vlček, předseda Výkonného výboru ASCOPA. Zdůraznil, že úspěšná komunikace je klíčem k dlouhodobému a udržitelnému fungování organizací.

Ocenění Mluvčí roku vyzdvihuje ty, kteří nejenže vynikají ve svém oboru, ale také přispívají k profesionalizaci a transparentnosti v oblasti komunikace,“ vysvětluje Michaela Pišiová, výkonná ředitelka ASCOPA. Doplnila, že o vítězích rozhodlo 22 porotců, z nichž mnozí mají v hodnocení dlouholetou zkušenost, což umožňuje sledovat vývoj nejlepších komunikátorů v průběhu let. Pořádající Asociace strategické komunikace a vztahů s veřejností vítěze ocenění vyhlásila během slavnostního galavečera ve Stages Hotel Prague.

Vítězní mluvčí

V kategorii Mluvčí roku soukromého sektoru letos zvítězila Šárka Nevoralová, tisková mluvčí skupiny Komerční banky. Stříbrnou příčku obsadil Zdeněk Kovář, tiskový mluvčí a vedoucí externí komunikace CZ&SK Plzeňského Prazdroje, a třetí místo získala Jana Ptačinská Jirátová, manažerka komunikace CZ&SK Kofoly ČeskoSlovensko.

V kategorii Mluvčí roku veřejného a neziskového sektoru si prvenství odnesl Jakub Ghanem, tiskový mluvčí Městské policie Brno. Druhé místo obsadil Daniel Drake, tiskový mluvčí Ministerstva zahraničních věc a třetí příčku získal Prokop Voleník, tiskový mluvčí Zdravotnické záchranné služby Ústeckého kraje.

Titul PR tým roku letos získal tým společnosti ČEZ. Na druhém místě se umístil tým TV Nova a bronz si odnesl tým SK Slavia Praha.

Porota vyzdvihla u vítězů tyto schopnosti a aktivity:

Jakub Ghanem si ocenění Mluvčí roku za rok 2024 vysloužil díky svým výjimečným výkonům, mezi které patří zajištění efektivní komunikace během povodní a voleb, kdy poskytoval kontinuální informační servis médiím, veřejnosti i svým kolegům. Za zmínku stojí také jeho úspěšné úsilí o zachování měření rychlosti městskou policií, které díky jeho profesionální argumentaci a mediální kampani získalo podporu veřejnosti a utlumilo politické snahy o jeho omezení. Dále byl oceněn za nejlepší náborový web v ČR v rámci Recruitment Academy Awards, což dokazuje jeho schopnost používat moderní a funkční komunikační nástroje.

Šárka Nevoralová je jednou z nejvýraznějších osobností českého PR ve finančním sektoru, kde zastřešuje komplexní agendu komunikace Skupiny Komerční banky. S týmem profesionálně řídí media relations, strategickou komunikaci i krizové situace, což dokládá mimo jiné minimální počet negativních mediálních výstupů během náročné transformace banky. Díky svému odbornému přesahu, efektivitě a vstřícnosti vůči médiím získává respekt nejen od novinářů, ale i mezi kolegy a konkurencí. Kromě výrazných výsledků v mediální viditelnosti banky a jejího CEO si Šárka zakládá na vyprávění příběhů, které přibližují úspěchy a hodnoty českého bankovnictví široké veřejnosti.

PR tým ČEZ si zasloužil ocenění za svou konzistentní a srozumitelnou komunikaci, která pokrývá široké spektrum témat od interní komunikace po krizové řízení a mediální vztahy. Tento tým, který zahrnuje na tři desítky profesionálů, dokázal udržet vysokou podporu veřejnosti pro rozvoj jaderné energetiky a úspěšně komunikoval náročná témata, jako jsou vysoké ceny energií či povodňové situace. Skupina ČEZ vyniká precizními podklady, kvalitními tiskovými zprávami a otevřeností vůči negativním tématům, což z ní činí příklad transparentního přístupu v oboru. Tým rovněž efektivně integruje moderní trendy, jako je komunikace udržitelnosti v rámci ESG, a adaptuje se na proměny oboru, čímž zajišťuje vysokou důvěru veřejnosti i stakeholderů.

 

 

 

 

Mezi partnery ocenění patří Mediaboard, AMI Communications, Pražská energetika, Letiště Praha, Mediální skupina A11, T-Mobile, Ipsos, Stages Hotel Prague, Malfini, Česká tisková kancelář, Coca-Cola HBC, Plzeňský Prazdroj a Smilebox. Mediálními partnery jsou CNN Prima News a Newstream.cz.

O volbě nejlepších mluvčích

Mluvčím roku je každoročně vyhlášen ten, jenž podle názoru odborných hodnotitelů nejvíce projevuje kvalitu své práce spojenou s etickými principy a standardy profese a přispívá k jejímu pozitivnímu vnímání širokou veřejností. Hodnocení mluvčích se skládá ze dvou částí a účastní se jich výlučně experti z oboru public relations, tiskoví mluvčí a novináři, což garantuje nestrannost a vyváženost vyhodnocení. V první části odborníci své kandidáty nominují a následně vyberou ve třech kolech toho, kdo podle nich nejlépe splňuje kritéria pro udělení ceny. Podmínky pro zařazení do hodnocení: 1. Nominaci mohou udělit pouze zástupci médií a osobnosti z oblasti komunikace a public relations prostřednictvím nominačního on-line formuláře na webových stránkách www.mluvci-roku.cz. Formulář je přístupný pouze v období, kdy probíhá sběr nominací. V jednotlivých kategoriích lze nominovat více komunikátorů či PR týmů. 2. Nominovat lze pouze fyzické osoby nebo PR týmy působící v České republice, které vyvíjejí komunikační aktivity pro podporu své reputace. 3. Nominovaná osoba nebo PR tým nesmí být vítězem ceny Mluvčí roku v předchozích 3 letech. 4. Do kategorie PR tým lze nominovat pouze interní PR týmy firem či organizací, nikoliv týmy agenturní.

ASCOPA historie

PR Klub v září 2024 oficiálně oznámil změnu svého názvu na Asociaci strategické komunikace a vztahů s veřejností – ASCOPA (Association of Strategic Communication and Public Affairs) a nově používá zkratku ASCOPA. Vyjadřuje tím posun směrem, který lépe odpovídá zaměření organizace i šíři členské základny. S tím se pojí i role, kterou chce ASCOPA zastávat při reprezentaci oboru PR a public affairs, jeho dalším rozvoji a kultivaci, a zdůrazňování jeho strategické role pro management firem, stejně jako pro vedení veřejných a neziskových organizací. Změnou PR Klubu na ASCOPA sjednocujeme název organizace s tím, co ve skutečnosti děláme a čím jsme. „Klubovost“ už nereflektovala ani naše aktivity, ani potřeby oboru a našich členů. Sdružujeme, vzděláváme, inspirujeme a podporujeme své členy. Budujeme reputaci oboru, pomáháme zvyšovat jeho standardy a vysvětlujeme jeho přínosy a hodnotu. Naším cílem je dále posilovat vnímání public relations jako komplexního komunikačního oboru, který je nedílnou součástí nejvyššího managementu a jeho rozhodování,” říká Pavel Vlček, předseda Výkonného výboru. ASCOPA tvoří experti v oblasti PR a komunikace z komerčního, veřejného i neziskového sektoru. Zhruba 70 % členů patří k seniorním, zkušeným profesionálům a lidem na vedoucích pozicích. Členem se mohou stát jak jednotlivci, tak samotné organizace. ASCOPA pořádá největší komunikační soutěž v České republice a na Slovensku Zlatý středník a ocenění Mluvčí roku.

Jaromír Hampl Zdroj a foto: ASCOPA, J. Hampl