Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Minibary Českých drah začaly prodávat pivní speciál Kryšpín, ležák podpoří opravu lokomotivy 365.024

Pivní speciál Kryšpín, jehož koupí cestující přispějí na opravu legendární lokomotivy, to je novinka v minibarech Českých drah. Kromě minibarů je tento ležák pivovaru Proud k dostání v ČD Muzeu v Lužné u Rakovníka.

Parní lokomotivu 365.024 z roku 1923 čeká finální část renovace, díky které bude znovu zprovozněna. Podpořit opravu mohou železniční fanoušci i koupí jedenáctistupňového pivního speciálu Kryšpín pivovaru Proud. Ten je k dostání v ČD Muzeu v Lužné u Rakovníka a nově také minibarech Českých drah.

Veškerý výtěžek půjde na opravu lokomotivy ‚pětašedesátky‘, která v letošním roce slaví 100 let od výroby. Lokomotivní řadu 365 navrhla skupina kolem konstruktéra Vojtěcha Kryšpína a ve 20. letech minulého století pomohla vyřešit nedostatek hnacích vozidel na rozsáhlé železniční síti tehdejší Československé republiky. Finální část renovace tohoto stroje probíhá v Lužné u Rakovníka. Ke zprovoznění lokomotivy je ještě potřeba opravit a doplnit rozvody páry a mazání, opláštit kotel, osadit všechny armatury a provést další dokončovací práce. Vše bychom chtěli zvládnout do konce letošního nebo nejpozději začátkem příštího roku. Finální zprovoznění lokomotivy bude realizováno ve spolupráci s kolegy z dílen z německého Meiningenu,“ popisuje Marek Plochý, ředitel ČD Muzea v Lužné u Rakovníka.

Na železnici i v pivovaru měla pára svého času nezastupitelné místo. Ze železnice sice skoro zmizela, ale v pivovaru ohřívá varnu dodnes. Pivo Kryšpín z pivovaru Proud je tak poctou strojům, které jsou hezkou připomínkou zlatého věku páry.

Tento jasně zlatý ležák s bohatou bílou pěnou přináší nezapomenutelný zážitek pro vaše chuťové pohárky. Jeho typická chmelová vůně se skládá z květinových a ovocných tónů, které dodává odrůda chmele Juno. Při prvním ochutnání vás oslní jeho výrazné aroma,“ dodává Lenka Straková, sládková pivovaru Proud.

Služba ČD Minibar je v současném jízdním řádu zajištěna ve 171 spojích, v dalších vlacích jsou umístěné také prodejní automaty s občerstvením. Jedná se o linky Západní expres, Krušnohor, Hradečan a Krakonoš v úseku Praha – Hradec Králové, Ostravan, Slovácký expres, Vysočina, Rožmberk, Svitava a Moravan.

Parní lokomotiva 365.024

Lokomotiva je prvním představitelem úspěšného tuzemského železničního strojírenství. Na žádost ČSD ji dodala První Českomoravská továrna na stroje v Praze. Jednalo se o první typ, který vycházel z návrhu skupiny pod vedením známého konstruktéra Vojtěcha Kryšpína. Od září do prosince 1921 dodal výrobce v první sérii dvacet kusů. Druhou sérii získaly ČSD od května do října 1923.

Lokomotiva, která prochází rekonstrukcí, byla přes 50 let odstavena na různých místech a vlivem povětrnostních podmínek chátrala. V roce 2018 byla odvezena na renovaci do dílen v Meiningenu v Německu, kde byl vyroben nový popelník, kompletně opraven pojezd lokomotivy včetně rozvodu, byl vyroben nový parní válec a instalován byl kotel. Následně byla převezena v roce 2022 zpět do Lužné u Rakovníka na dokončení opravy.

Lukáš Kubát

tiskový mluvčí ČD