Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Macháček předvedl týmovou spolupráci, na trati pomohl Alliyah Koloc.

Valtr brzdil i očima Posádky týmu Buggyra ZM Racing přivítaly v dnešní šesté etapě Rally Dakar náročné duny. Těžké podmínky semkly obě posádky speciálu Buggyra Can-Am DV 21 a Josef Macháček pomohl Aliyyah Koloc s výměnou poloosy. Jaroslav Valtr bojoval v záměru měřeného úseku s brzdami, Róbert Kasák svoji Tatru v dunách položil na bok, naopak Martin Šoltys si písek dnes užíval. Josef Macháček se po zajetí 25. etapového času stále drží na desáté pozici kategorie T3 – Lehké prototypy. Aliyyah Koloc se dnes umístila hned za ním a celkově je sedmatřicátá. Martin Šoltys byl dnes osmý, což ho mezi piloty kamionů nadále řadí na osmou příčku průběžně. Jaroslav Valtr se kvůli zdržení ocitl na 11. místě etapové výsledkové listiny, v té celkové je stále pátý. Problém se speciálem 18leté dakarské debutantky Aliyyah Koloc přišel na 100. kilometru. Ale protože startovala jen minutu před Josefem Macháčkem, tak jí posádka druhého vozu týmu Bugygra ZM Academy mohla okamžitě pomoci. „Na stém kilometru jsme zlomili poloosu. Museli jsme ji vyměnit, ale Josef (Macháček) a David (Schovánek) nám pomohl. Moc jim děkuju. Tím jsme ztratili hodně času, ale písečná etapa se mi moc líbila. Přejíždět duny bylo náročné. Viděli jsme kolem sebe hodně rozbitých aut,“ popsala Aliyyah Koloc náročnou etapu, která nakonec končila původně neplánovaným dlouhým přejezdem do Rijádu. Josef Macháček byl se svým výkonem v dunovišti spokojený. „Dnes na nás čekala krásná etapa, celá se jela jen v dunách. Bylo to náročné, chvilku jsme si vždycky odpočinuli na rychlých pláních, ale pak jsme vjeli zase do dun, kde je potřeba dávat velký pozor. Kilometry neodsejpaly, proto jsme přijeli takhle v noci,“ sdělil šestinásobný dakarský vítěz. To Jaroslav Valtr si nástrah legendární rallye tentokrát užil do sytosti. „Etapa byla krásná. Ale bohužel od pátého kilometru jsme nedobíjeli. Na 30. kilometru jsem rozhodl, že vyměníme řemen. To kdyby náhodou auto nestartovalo, aby nás mohl Robo Kasák nastartovat. Pak se nám jelo dobře. Jen jsme se při hledání navigačního bodu dostali do trychtýře, kde se Tatra houpala. Tak jsme z něj museli v klidu vycouvat,“ začal jezdec startující v barvách Buggyra ZM Racing s bilancí dnešní etapy. V samém závěru 358 km dlouhé rychlostní zkoušky se náhle objevila další technická výzva. „Po neutralizaci se nám jelo celkem pěkně, ale posledních asi deset kilometrů jsme byli bez vzduchu v brzdách. Sjeli jsme z poslední duny, šlápnu na brzdu a nic. Nebyl vzduch, zřejmě kompresor. Jeli jsme opatrně v manuálním režimu a brzdil jsem i očima. Hodně jsem spěchal, abych byl v cíli do tmy. Teď musíme opravit kompresor, bude to dlouhá noc,“ prohlásil pilot Tatry Phoenix a po informaci o změně programu soutěže jen prohodil: „Zítra čeká maratonská etapa? To bude legrace.“ Proč se tolik snažil vyhnout jízdám v dunách za tmy? „Když nemáte světla dostatečně vysoko, tak svítíte přes dunu a nevidíte, co je pod vámi. Musíte najet opatrně a podívat se, co je dole, ale tam stejně nic nevidíte. Když jsou nebezpečné duny, jel lepší zastavit, vykašlat se na to a pokračovat ráno. Jízda ve tmě v dunách přináší i časovou ztrátu, je tak o 60 – 70% delší, než když jedete za světla,“ vysvětil Jaroslav Valtr. Jeho týmový kolega Martin Šoltys zažil poklidnější den. „Etapa se mi moc líbila, protože nebyla uskákaná jako včera. Byly krásné duny, nádherné výjezdy. Fakt super,“ uvedl pilot Tatry 815. Róbert Kasák prožil těsně před cílem erzety kritický moment, když svoji Tatru Phoenix položil na bok. Posádce se naštěstí nic nestalo a poté, co se kamion vrátil na všechna čtyři kola, mohla pokračovat dál. Výsledem byl 23. nejlepší čas v etapě a stejná pozice patří posádce Tatra Buggyra Slovakia i celkově. „Chytla nás tma a ve tmě se duny jezdit nemají. Na jenom waypointu byl strašně strmý výjezd. Už mi nestačil výkon na to, abysme přeskočili dunu. Jakmile jsme zůstali stát, tak zapůsobila gravitace a Tatra si pěkně lehla na bok. Zpátky na kola nás postavil jeden MAN. Trošku se poškodilo okno a zrcadlo na mé straně, jeden plast a trochu je to odřené vzadu,“ popsal slovenský pilot drama v dunách. Radovan Kazarka si v Dakaru Classic dojel pro čtvrté místo v etapě a celkově si drží třetí pozici. „Až na ten nesmyslně dlouhý přesun to bylo vcelku dobré. Dnes mohlo být víc terénu než přesunů. Etapa byla rychlá. Byl tam i horský trial, v tom se Tatra vyžívá a my také. Na maratonskou etapu se těšíme. Je to nová zkušenost, popasujeme se s ní. Déšť nám nevadí. Maximálně budeme plavat,“ řekl se smíchem pilot Tatry Puma.