Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Loni více cestujících s handicapem i bezbariérových vlaků

V roce 2024 přibylo bezbariérových spojů a vozidel Českých drah a cestovalo také více lidí s handicapem. Dopravce loni zajistil asistenci při 9 348 přepravách. Do provozu uvedl více než 110 dalších bezbariérových jednotek, z toho je víc jak 100 jednotek regionálních a přímo nízkopodlažních. Díky většímu počtu bezbariérových souprav se zvýšil počet spojů přístupných osobám na vozíku na 7 131. Symbolem bezbariérovosti je v jízdních řádech označeno už 8 z 10 vlaků Českých drah.

Ve spolupráci s objednateli pokračujeme ve zpřístupňování železniční dopravy lidem s handicapem. Do provozu jsme uvedli rekordní počet nízkopodlažních, bezbariérových vozidel, která jsou vybavena pro cestování osob na vozíku, ale také prvky pro snadné cestování nevidomých nebo neslyšících osob. Patří mezi ně haptické prvky, nápisy v Braillově písmu, informační monitory nebo dveře ovládané slepeckými vysílačkami. Díky všem těmto krokům se nám daří zvyšovat kvalitu života lidem s handicapem, což se pozitivně odráží v jejich vyšším zájmu o cestování vlakem. Loni jsme poskytli meziročně o 764 asistencí při přepravě víc a poskytli jsme rekordní počet 9 348 asistencí při přepravě handicapovaných zákazníků. Podstatně jsme také zjednodušili přístup k cestování bez asistence dopravce,“ říká Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.

Celkem 9 348 cest s asistencí dopravce v roce 2024 nepředstavuje celkový počet cestujících s handicapem, kteří využili služeb Českých drah. Těch je podstatně více. Velké množství osob s handicapem včetně např. osob na vozíku dnes cestuje samo nebo jen v doprovodu svých blízkých, proto se neobjeví ve statistice poskytnutých asistencí dopravcem. U dalších přeprav potom zajišťuje asistenci provozovatel dráhy. U více než tří tisíc nízkopodlažních spojů Českých drah už není pro osoby na vozíku objednávka přepravy podmínkou, ale lze v nich bez asistence dopravce cestovat bez formalit. České dráhy ročně přepraví ve vlastním tarifu více než 600 tisíc cestujících se zvýhodněným jízdným pro osoby se zdravotním postižením (držitelé průkazů ZTP a ZTP-P, invalidé 3. stupně). Společně především s tarify jednotlivých integrovaných systémů potom využije vlaků Českých drah zhruba milion cestujících s handicapem ročně.

České dráhy v současnosti disponují zhruba 860 přístupnými vozy a jednotkami, z toho zhruba 75 % vozidel je přímo nízkopodlažních a má podlahu ve výšce moderních nástupišť. Nástup a výstup do těchto vlaků je velmi pohodlný i pro seniory, malé děti, cestující s velkými a těžkými zavazadly, rodiče malých dětí s kočárky, ale také pro osoby na vozíku. Tyto moderní bezbariérové vlaky už začaly na některých linkách nahrazovat první generaci vlaků, které jsou upravené pro cestování osob na vozíku, ale měly ještě podlahu v klasické výšce a nástup do nich byl spojen s překonáním několika strmých schodů