Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

JIŘÍ SCHELINGER a F. R. ČECH na cestě od Dělám hú k Black Sabbath!

Vychází LP reedice přelomového alba Báječní muži

Supraphonská série LP reedic alb Jiřího Schelingera a Františka Ringo Čecha se po loni vydaném vinylu Ovoce z naší zahrádky a v předchozích letech reedovaných, dnes již naprosto legendárních albech Hrrr na ně (1977) a …nám se líbí…(1979) začátkem roku 2025 rozrůstá o další položku. Konkrétně o takovou, kterou můžeme bez jakékoli nadsázky označit za přelomovou. Mnozí již jistě tuší, že je řeč o nahrávce Báječní muži, jež je v kariéře obou jmenovaných tou, která symbolizuje přerod od legračních bubble-gumových popěvků k originálnímu hard rocku. Album ozdobené typickým razítkem nyní vychází s inovovaným zvukem a rekonstruovaným obalem. Podívejte se na teaser: https://youtu.be/zc_V8B2qLz4

foto:Otto Dlabola

Není náhodou, že Báječní muži vycházejí v době, kdy dochází k podstatným změnám v obsazení, stylu a zaměření naší skupiny. Touto deskou vlastně vrcholí naše téměř tříapůlletá spolupráce s Viktorem Sodomou,“ vyznal se v roce 1975, kdy Báječní muži vyšli poprvé, kapelník František Ringo Čech.

Z kapely zvolna odcházející Viktor Sodoma se na Báječných mužích představil třemi písničkami (Pták Luptylák, Milostná píseň a Pokoj mi dejte a nechte mě spát) v předchozím humorně prostém stylu. Veselé songy pro snadný úspěch převzaté, jako například Dělám hú!, v originále Hit Me Across the Head With a Spoon Mama, zažil a především zpíval i nově příchozí Jiří Schelinger. Jak ale naznačují cover verze Ringo Starra a Santany nebo tři autorské písně Oldřicha Říhy, věci se již začaly dávat do pohybu směrem k pořádnému rachotu. To ostatně dostatečně výmluvně potvrzuje titulní song Báječní muži, tedy In to the Void od Black Sabbath.

Právě v té době jsem začal poslouchat britský hardrockový kapely Deep Purple a Black Sabbath. Co ti mám říct. Byl jsem z nich úplně hotovej a rozhodl jsem se, že musím postavit skupinu, která bude hrát stejně dobře a hlavně tvrdě jako Párplové a Sabati… Když jsem poprvé v životě viděl Schelingera, hned na mě udělal skvělý dojem. Řekl jsem mu něco v tom smyslu, že bych hrozně rád dělal hardrockovou muziku, protože jsem rocker, a to, co dělám, mě přestalo bavit. Jirka odpověděl, že by taky rád zkusil něco jiného…,“ vzpomíná Čech v jedné z ukázek z knihy autorů Petra Bošnakova a Milana Schelingera Jiří Schelinger: Život a … (KMa, 2003), které jsou součástí vnitřního sáčku LP.

Kromě samotného zpěváka s nezaměnitelným chraplákem k přelomu v hudebním směrování a k příští vysoké decibeláži pak vhodně přispěli i další novicové v sestavě, tedy Jan Kavale (baskytara), Stanislav Kubeš (kytara) a Jiří Stárek (bicí). Výsledný tucet nahrávek natočených nespojitě od března 1973 do prosince 1974 je tak skvělým vodítkem pro pochopení dalšího vývoje Schelingera i Čecha.