Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Jan Hendrych: Sochy a mosty

25. 4. – 21. 5. 2023

Kobka 17, Hořejší nábřeží, 150 00, Praha 5

Kurátoři: Marie Foltýnová, Petr Tej

Architekt výstavy: Petr Tej

út–pá 14–18 h, so-ne 11–18 h

V letošním roce dojde k otevření nové pražské lávky, která propojí Karlín a Holešovice. Na jejím středu na ostrově Štvanice sochař Jan Hendrych ve spolupráci s architektem Petrem Tejem, autorem lávky, a Galerií hlavního města Prahy umístil figurální plastiku ženy, která může být zosobněním ostrova, stejně jako duší nového mostu. Výstava s názvem Sochy a mosty v komunitní Kobce 17 na Smíchovské náplavce se tematicky věnuje jak návrhu sochy pro Štvanici, tak i figurálním dílům sochaře Jana Hendrycha, která souvisejí s mosty a lávkami. Výstava vznikla za podpory programu Umění pro město.

Mosty nespojují v tvorbě Jana Hendrycha pouze jeden břeh s druhým, v případě současné výstavy je to také přemostění v čase, most z 20. do 21. století. V dubnu 1988 byla zahájena výstava Galerie hlavního města Prahy v Křížové chodbě Staroměstské radnice s lapidárním názvem Jan Hendrych – Plastiky, uspořádaná kurátorkou Marií Halířovou. Návštěvník má tak po 35 letech znovu možnost vidět některé z tehdy vystavených plastik mostů převážně z roku 1987, stejně tak jako plastiku s názvem Postava z let 1981–1982, jež je modelem pro novou sochu ve veřejném prostoru na ostrově Štvanice k nové lávce mezi Karlínem a Holešovicemi.

Historické mosty se sochami zejména sv. Jana Nepomuckého zaujaly sochaře během jeho cest za prací v Jižních Čechách. Mladý umělec se po okupaci v roce 1968 netajil se svým politickým názorem neslučujícím se s vládnoucí ideologií, nebyl po roce 1970 přijat do obnoveného Svazu českých výtvarných umělců a nemohl veřejně vystavovat. Zdrojem obživy se mu stalo restaurování barokních soch, kterému se pak věnoval následujících více než třicet let. Na volnou tvorbu ale nerezignoval a věnoval se jí hlavně v zimních měsících, kdy bývají restaurátorské práce v exteriéru pozastaveny.

Jan Hendrych se od 70. let 20. století až do současnosti opakovaně vrací k motivu stavby spojující dva protější břehy. Vytvořil řadu návrhů volných plastik s námětem mostu postupně abstrahovaného do expresivních forem, ve kterých se objevuje symbolika spojená s atributy českého světce Jana Nepomuckého, jenž se stal pro svůj osud a martyrium často zobrazovaným patronem všech lodníků a vorařů a jako symbol šťastného návratu stával u většiny mostů. Vzájemný vztah sochy a mostu v díle Jana Hendrycha lze také chápat jako personifikaci vztahu umění a architektury, člověka a krajiny, pozemského života a víry ve vyšší duchovní sféry.

Sochy vždy patřily k mostům. Most můžeme chápat jako jakýsi sokl pro sochy. Navrhl jsem proto umístit u paty rampy Štvanické lávky na ostrově Štvanice sochu – ženskou figuru v životní velikosti od sochaře profesora Jana Hendrycha. Figura bude umístěna na vysokém válcovém soklu a bude vyrobena z patinovaného ultra-vysokohodnotného betonu (ultra-high performance concrete – UHPC), tedy ze stejného materiálu, jako je vyrobena lávka,” dodává architekt lávky Petr Tej.

Výstavu věnovanou skvělému sochaři Janu Hendrychovi považuji za určité zadostiučinění. Kvůli svému politickému přesvědčení totiž v tíživém období po roce 1968 nemohl dlouhá léta vystavovat. Jsem rád, že právě jeho socha trvale ozdobí Štvanickou lávku. Praha tak bude mít nejen nové přemostění Vltavy, ale po delší době také výraznou plastiku ve veřejném prostoru. Na oboje si ale ještě chvilku musíme počkat. Proto výstavu Sochy a mosty považuji za příhodně načasovanou ochutnávku nevšední Hendrychovy tvorby,” uzavírá Jiří Pospíšil, náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast kultury, cestovního ruchu, památkové péče a výstavnictví a péče o zvířata (animal welfare).

Výstava Sochy a mosty se nesnaží o chronologický přehled, nechává diváka volně projít podél vystavených mostů a vnímat jejich různé tvary, charaktery, hledat postavy zakleté do abstrahovaných siluet, znaků a symbolů a objevovat příběhy. Některé mosty jsou místem setkání nebo loučení, jiné jsou svědky pádu a tragédie, další jsou němými svědky plynutí vody a času bez přítomnosti lidské postavy. Malé komorní plastiky jsou vytvořeny z různých materiálů, modelované z hlíny, odlité či vytepané do kovu.

Kontakt GHMP pro novináře: Jana Smolková, +420 773 779 407 jana.smolkova@ghmp.cz

Další informace:

www.ghmp.cz, www.forum.umenipromesto.eu
www.facebook.com/umenipromesto

www.instagram.com/umenipromesto