Hlavní cenu Festivalu Zlatá Praha získalo finské revoluční dílo

Mezinárodní televizní festival Zlatá Praha zná své vítěze. Hlavní cenu Grand Prix získal finský dokument, který inovativním zpracováním nabídl Svěcení jara orchestru Aurora. Vítěze hlavní ceny Grand Prix, tří Českých křišťálů a držitele Zvláštního uznání vybírala mezinárodní pětičlenná porota pod vedením norského producenta a viceprezidenta IMZ Arilda Erikstada.

Letošní 61. ročník se kvůli rekonstrukci Nové scény přestěhoval do secesní dominanty Prahy – Obecního domu. Slavnostní předávání cen proběhlo ve Sladkovského sále. Večerem provázeli Petra Křížková a Marek Šulc. Protože hudba byla součástí všech soutěžních snímků, tak i na předávání zněla hudba. Hlavní osobností byl vynikající český klavírista Ivo Kahánek s hosty violoncellistou Lukášem Marečkem, klarinetistou Irvinem Venyšem a klavíristkou Eliškou Tkadlčíkovou.Výborně sestavený program zahrnoval skladby F. Liszta, F. Chopina A. Dvořáka N. Paganiniho i Bugatti – step J. Ježka. Na závěr zahrál virtuózně Kahánek čtyřručně se svou žačkou Tkadlčíkovou Smetanovu Vltavu, tím připomněl i letošní Smetanovo výročí.

 

Nikdy mě nepřestává udivovat, kolik výjimečných hudebních a tanečních pořadů každý rok na světě vzniká“, říká ředitel festivalu a výkonný ředitel ČT art Tomáš Motl a pokračuje: „Není to samozřejmé a v konkurenci jiných žánrů, komerčních televizí a streamovacích služeb už vůbec ne jednoduché. Tím, že se letos do soutěže přihlásilo bezmála devadesát z velké části výjimečných snímků z celého světa, kdy porota měla ten přetěžký úkol vybrat z nich jen několik vítězů, považuji už teď letošní ročník v jeho polovině za úspěšný, bez ohledu na to, co ho ještě čeká a kolik návštěvníků a diváků ještě přitáhne. V každém případě to ukazuje, jak velkou prestiž tento festival i Česká televize, která ho pořádá, ve světě má,“ uzavírá Tomáš Motl.

Vítězný snímek Svěcení jara orchestru Aurora režiséra Ilmari Aho zpřístupňuje klasickou hudbu prostřednictvím inovativního koncertního formátu a je ukázkou toho, jak by mohly koncerty klasické hudby vypadat v budoucnosti. Revoluční hudební dílo v podání průkopnického souboru Orchestr Aurora přistupuje ke Stravinského Svěcení jara originálním způsobem, kdy všichni hudebníci hrají zpaměti. Vítězný film obdržel finanční odměnu 10 000 E.

Cenu EBU a IMZ za mimořádný umělecký přínos získal kanadský dokumentarista Larry Weinstein. „Je mi ctí ocenit tak vizionářského tvůrce, který mnohokrát prozkoumal témata spojená s interpretačním uměním a vždy obohatil nejen své diváky, ale i odborníky z oboru. Vždy dokáže najít nečekaný úhel pohledu, jedinečnou stránku svého tématu, kterou umí rozpoznat jen on sám, jak opět ukázal jeho nejnovější film Beethovenova Devátá: Óda na lidskost,” poznamenává Laetitia Huberti, prezidentka Mezinárodního hudebního a mediálního centra IMZ a vedoucí stanic La Première, Musiq3, Classic 21 a La Trois v RTBF.

Ocenění Nadace Dagmar a Václava Havlových VIZE 97 zůstává i letos v České republice, získalo ho televizní zpracování představení z otáčivého hlediště v Českém Krumlové G. F. Händel: Mesiáš, v režijním zpracování Ondřeje Havelky. Koproducentem snímku byla Česká televize. Vítězný snímek si kromě uměleckého artefaktu odnesl také finanční odměnu ve výši 50 000 Kč. Nadace Dagmar a Václava Havlových VIZE 97 je dlouholetým partnerem Mezinárodního televizního festivalu Zlatá Praha, kde od roku 2002 každoročně udílí prestižní cenu. Skvěle připravené televizní zpracování z představení na otáčivém hledišti v Českém Krumlově,“ říká o filmu paní Dagmar Havlová, předsedkyně správní rady Nadace VIZE 97. „Toto sugestivní místo s jedinečnou atmosférou je díky koprodukci České televize a světové produkční společnosti Unitel zprostředkováno širokému publiku z celého světa. Vizuální i hudební zážitek přenesený do formátu televizního pořadu tak umožní mnoha lidem, kteří neměli příležitost osobně místo navštívit, přenést se na chvíli do podmanivého prostředí s nádhernými kulisami a výborně zpracovanou scénou opery Mesiáš.“ dodává paní Havlová

Cenu České televize získal film John Neumeier – Život zasvěcený tanci, který se citlivě dotýká kariéry a života jednoho z nejvýznamnějších světových tanečníků, choreografů a baletních tvůrců způsobem, který je srozumitelný běžnému divákovi a zároveň nadchne i odbornou veřejnost.

Zvláštní uznání za mimořádný umělecký počin si odnáší Švédská královská opera. Karlsson: Melancholie. Filmové zpracování opery přináší odvážnou inscenaci, která spojuje náročnou hudbu s volnou formou, která se vymyká tradičním standardům a oslovuje nové, a hlavně mladší publikum.

Cena Český křišťál byla udělena celkem ve třech kategoriích: Kategorii Záznamy inscenačních umění ovládlo Bovaryová – taneční drama Christiana Spucka podle Flaubertova románu, které spojilo jasný, silný příběh s emocemi nabitým tancem. Vítězný film v kategorii Záznamy inscenačního umění si odváží snímek Orfeus a Eurydika, který porotu zaujal svou energií, představil mladé talenty a kreativním využitím prostoru dokázal u televizních diváků vzbudit pocit živého vysílání. V kategorii Dokumenty o hudbě, tanci a divadle zvítězil dokument Říkejte mi tanečník, který zachycuje inspirativní cestu mladého tanečního z ulice až k profesionálnímu tanci.

Přehled ocenění 61. ročníku Mezinárodního televizního festivalu Zlatá Praha

•    Grand Prix – Svěcení jara orchestru Aurora
82 minut, Finsko, režie: Ilmari Aho
•    Český křišťál – Záznamy hudebních koncertů – Orfeus a Eurydika
106 minut, Francie, režie: François-René Martin
•    Český křišťál – Dokumenty o hudbě, tanci a divadle – Říkejte mi tanečník
90 minut, Švýcarsko, režie: Leslie Shampaine
•    Český křišťál – Záznamy inscenačního umění – Bovaryová – taneční drama Christiana Spucka podle Flaubertova románu
116 minut, Německo, režie: Michael Beyer
    Cena České televize – John Neumeier – ⁠⁠⁠⁠⁠⁠Život zasvěcený tanci
52 minut, Německo, režie: Andreas Morell
•    Ocenění Nadace Dagmar a Václava Havlových VIZE 97 – G. F. Händel: Mesiáš
116 minut, Česko, režisér inscenace: Tomáš Ondřej Pilař, režisér TV zpracování: Ondřej Havelka
•    Zvláštní uznání za mimořádný umělecký počin – Švédská královská opera. Karlsson: Melancholie
152 minut, Švédsko, režie: Andreas Morell
•    Cena EBU a IMZ za mimořádný umělecký přínos – kanadský dokumentarista Larry Weinstein

61. ročník Zlaté Prahy v číslech:

•    počet soutěžních snímků: 88
o    kategorie dokumentů: 32
o    kategorie koncertů: 29
o    kategorie záznamů inscenačního umění: 27

•    nejdelší soutěžní film: Dialogues des Carmélites (190 minut, Itálie)
•    nejkratší soutěžní film: Soundtrack of Arts 2: Goya – Mondrian – Madonna (27 minut, Německo)
•    délka soutěžních filmů: 8 076 minut
•    průměrná délka soutěžních filmů: 92 minut
•    nejvzdálenější země, ze které dorazil snímek: Japonsko (8 918 km)
•    počet televizních a filmových produkcí, které přihlásily filmy: 49
•    země, ze které bylo přihlášeno nejvíce filmů: Německo (23)
•    celkový počet zemí, které film přihlásily: 21

 

Jaromír Hampl Foto: Zlatá Praha – Tomáš Martínek