Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

DUCKAR TÝM S CITROËNEM 2CV PODRUHÉ DOKONČIL DAKAR CLASSIC

Značka Citroën, dlouhodobý podporovatel DUCKAR týmu, se raduje z dalšího úspěchu, se kterým se malý soukromý závodní tým vrátil v lednu z nejnáročnější soutěže světa, Dakarské rallye. Na tiskové konferenci v sídle společnosti Herbadent se tým podělil o své zkušenosti z Dakaru.

Barbara Holická je zaměstnána u Herbadentu a firma podporuje tým závodnic. V kategorii Classic s legendárním Citroënem 2CV a dámskou posádkou v osvědčeném složení Bára Holická a Lucie Engová (sestra Tomáše Engeho) startoval již podruhé a znovu ve stylu ART CAR, v pop-artovém designu od Josefa Rataje s ručně stříkaným víkem kufru. Bára si stylově upravila vlasy do barvy auta. Bára s Lucií dokonce závod dokončily jako první „dvoumotorová 2CV Sahara“ v historii a obstály i v „kachní“ konkurenci.

 

Tým složený z nezlomných závodnic, Barbory Holické a Lucie Engové, a neúnavných mechaniků Tomáše Nerudy, Jardy Jiráně a Tomáše Stolaře, znovu potvrdil, že nemožné se může stát skutečností. A ne jednou! Vloni vyrazili s „obyčejnou“ minimálně upravenou „kachnou“ do nejtěžšího závodu v písku a dunách a dojeli ho do cíle jako první v historii. V následujícím roce nejen, že zvýšili výkon motoru, ale přidali i druhý motor „do kufru“. Vznikla tak replika historického modelu Citroën 2CV SAHARA, tedy modelu, který je v dnešní době velmi vzácný.

Vznikl unikát, který je inspirován tímto raritním modelem, ale je konstrukčně jiný. Muselo se hodně zesilovat a vyztužovat a spousta dílů byla vyrobena na zakázku podle představ Tomáše Nerudy. A místo kufru, kde bychom měly místo na svačinu, se dal druhý motor, který pohání samostatně zadní nápravu. V řadicí páce se oba motory, potažmo převodovky spojily a řadí se zároveň. To samé platí pro spojkový a plynový pedál. Lanka k oběma motorům a spojkám jsou na jednom pedálu. Takže mě každý večer nejvíc bolely nohy,“ říká s úsměvem Bára Holická.

Celkově tým splnil základní úkol: dojel do cíle závodu. Navíc obstál v konkurenci holandské „kachny“, kterou porazil, a celkově si vybojoval 66. místo v celkovém pořadí Dakar Classic.

 

Od začátku jsme bojovaly s technikou a defekty. Ty nám daly letos hodně zabrat. Nabraly jsme hned zkraje hodně penalizací. Měly jsme ale největší radost, když jsme si technický problém uměly opravit samy na trati, a dojet tak do cíle etapy a bivaku „po svých“. Výměnu kola jsme pak v průběhu prvních etap natrénovaly a zvládaly pod pět minut. Jinak auto s dvěma motory je „zbraň“. Když nám to sedlo, jely jsme bombasticky a neskutečně jsme si to užívaly. A nejvíc nás potěšila poslední etapa, která se jela v písku a dunách v oblasti Empty Quarter a začínala hromadným startem. Ten jsme vyhrály v naší rozjížďce a dojely si ve 12. etapě pro celkové 27. místo,“ říká Bára Holická.

Za neocenitelný přínos a neúnavnou péči o samotný stroj, ale i děvčata v zákulisí týmu, je nutné ocenit hlavního konstruktéra Tomáše Nerudu a mechaniky Jardu Kováře a Tomáše Stolaře. Jejich odbornost a preciznost hrály klíčovou roli při překonávání technických výzev, což bylo základem pro úspěšné absolvování Rallye Dakar v kategorii Dakar Classic.

Kluci si letos hodně mákli. Dva motory s sebou nesou mnohem více práce a každému se musí věnovat adekvátní péče, a to i ve stavu, kdy jim nic není. Důsledná kontrola je ale zásadní. Letos nás zlobila spojková lanka, což byla taková záhada, jelikož to je zrovna díl jako v každé jiné „kačeně“. A pak jsme klukům nechtěně přidělaly hodně práce hned při první etapě, kdy jsme skočily přes velký retardér, kterého jsme si na přejezdu všimly na poslední chvíli, a ohnuly celou zadní nápravu. Takže bylo skvělé vědět, že si kluci se vším poradí a ráno máte auto připravené jako nové. I když musím říct, že se mi po té první etapě usínalo velmi špatně, a spíš jsme noc probděla s myšlenkami, co jsme „kačence“ provedly,“ vypráví Bára. Tomáš Neruda vysvětlil letošní problémy: „Bylo příliš velké teplo v motorovém prostoru, vznikl tak problém s bowdeny. Motory i převodovky byly dobré. Na kamenitém povrchu se prášilo víc než na písku. Vlivem prachu pak spojka nefunguje. Po 1. etapě jsme měnili zadní poloosu, jinak problémy na nebyly. Pouze na konci byla mlha, nebylo na krok vidět.“ Už v roce 2007jely dvoumotorové 2 CV Sahara. Letos byly 2 motory o obsahu 2x760 cm3, tím se získal větší kroutící moment a celkový výkon může dosahovat až 100 koní. Podvozek dostal závodní nastavitelné Koni tlumiče. Pokud jde o organizaci, byl příjezd tragický, přebírka klíčů trvala 5 hodin. Pak v závodišti už vše fungovalo stoprocentně.

Citroën, který stál u zrodu tohoto „duckarského“ dobrodružství, vyjadřuje upřímné gratulace celému týmu k dosažení druhé cílové pásky. Značka Citroën je právem na výkony týmu hrdá a je ráda, že mohla být znovu součástí tohoto dobrodružství a podpořit nadšení a odhodlání všech týmových členů.

Ráda bych za celý tým Duckar poděkovala všem fanouškům, nadšencům a novinářům, kteří každým svým článkem nebo příspěvkem pomáhají šířit povědomí o tomto dobrodružství, motivaci, splněném snu, překonání nástrah a budování osobní síly nejen v závodě. Každý si totiž své sny může splnit, ať jsou jakékoliv. Je to jen o nás samotných, jak na sobě budeme pracovat,“ uzavírá Bára Holická. Před showroomem společnosti HERBADENT, v areálu pivovaru Braník byla vystavena dvoumotorová DUCKAR+1 kachna a servisní vůz Citroën JUMPER TYPE-H Caselani.

Jaromír Hampl Zdroj a foto: Duckar, J. Hampl