ČESKÁ CHUŤOVKA UŽ 15 LET ZVIDITELŇUJE NEJCHUTNĚJŠÍ POTRAVINY

V ještě nedávných dobách hojnosti se dostatek a nízká cena potravin zdály být nezměnitelnou samozřejmostí. Pak přišlo pár krizových let způsobených covidem, ruskou agresí na Ukrajině, bláznivým růstem cen energií a nevídanou inflací, které nás vyvedly z příjemného snu o věčných létech tučných, abychom si uvědomili, jak vratké mohou být zdánlivé jistoty v dnešním silně globalizovaném světě. Ovšem jako všechno zlé je k něčemu dobré, i nastalá situace nás přiměla zamyslet se mj. i nad soběstačností a spravedlivými cenami potravin. Zatímco ještě loni řadě firem hrozily vážné existenční problémy, což pocítila i naše soutěž nižším počtem účastníků, letos se překvapivě dovídáme, že zisk mnohých zemědělských a potravinářských firem se i kvůli znatelně vyšším cenám potravin dostal do nečekaně dobrých čísel. Vyvstává ale otázka, zda tolik kritizované a politicky výbušné zdražování potravin není často spíš narovnáním cen, kdy ty dřívější například v pekárenství i jinde dlouhodobě neumožnovaly ani prostou reprodukci, natož nezbytnou modernizaci výroby. A ne všem se přitom daří stejně – zjednodušování a paušalizace rozhodně tedy nejsou na místě, vést by se měla spíš nepředpojatá a poctivá diskuze všech zainteresovaných stran na základě faktů, a ne pocitů či domněnek.

Soutěž o značky ČESKÁ CHUŤOVKA a DĚTSKÁ CHUŤOVKA sice tyto nedávné ekonomické turbulence také v konečném důsledku pocítila, a proto se jí rovněž týkají, její smysl a cíl je ale stabilní a neměnný – motivovat výrobce k co nejvyšší kvalitě a tím i co nejlepší chuti potravin, a zákazníky k tomu, aby tyto poctivé výrobky na trhu vyhledávali. Historie soutěže přesvědčivě potvrzuje, že se jí toto předsevzetí, které jí do vínku dali nezávislí potravinářští odborníci, kteří ji před patnácti lety založili a stále pečují o její nezávislost a odborný respekt, daří naplňovat. O tom mj. svědčí, že za předchozích 14 let se značkou Česká chuťovka může pyšnit již 1516 výrobků od 226 firem a značkou Dětská chuťovka celkem 259 potravin od 98 českých výrobců.

Od roku 2017 poskytuje soutěži aktivní záštitu Stálá komise Senátu pro rozvoj venkova, která tím deklaruje svůj zájem o podporu českých potravin. Na tiskové konferenci 28. srpna v Senátu vyjádřil pokračující stabilní podporu projektu Česká chuťovka předseda této komise senátor Jiří Vosecký, i když slavnostní předávání letošních ocenění se po deseti letech vrátí na podzim ze Senátu do Národního zemědělského muzea v Praze na Letné, kde se odehrávalo již v prvních ročnících soutěže.

Záštitu soutěži letos poskytl tradičně ministr zemědělství Marek Výborný a rovněž prezident Agrární komory Jan Doležal a prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza. Odbornou úroveň a prestiž soutěže pak podtrhuje dlouholetá odborná garance renomované Vysoké školy chemicko-technologické v Praze společně s VOŠ, SPŠ a SOŠ PODSKALSKÁ, která zajišťuje vysoce profesionální zázemí oběma hodnotitelským komisím – jak odborné, tak i dětské. Odborným patronem soutěže pak je rektor VŠCHT prof. Dr. RNDr. Pavel Matějka.

Uzávěrka přihlášek do letošní soutěže je 14. září. Slavnostní předávání ocenění se uskuteční 2. listopadu Národním zemědělském muzeu v Praze na Letné. Přítomní novináři tam i letos na základě vlastní ochutnávky předají tři ocenění „Cena novinářů – Česká chuťovka 2023. V pořadí již třináctá výrazná osobnost českého potravinářství bude slavnostně poctěna titulem „Rytíř české chuti“. Spoluorganizátorem slavnostního předávání ocenění je Česká cesta – Via Bohemica, z.s.

Přihlášku i pravidla soutěže, jakož i seznam historicky všech úspěšných výrobců a oceněných potravin, lze nalézt na www.ceskachutovka.cz . Českou chuťovku je možné také sledovat na Facebooku, kde jsou uveřejňovány aktuální informace a novinky od držitelů ocenění.

Generálním partnerem soutěže je Albert ČR, tradičním partnerem je opět Hasičská vzájemná pojišťovna, která poskytne jejím účastníkům zvýhodněné podmínky při sjednávání pojištění, a Český porcelán Dubí, jenž opět potěší držitele České i Dětské chuťovky vkusnými porcelánovými závěsnými plaketami s logem soutěže. Váženým partnerem České chuťovky je i Národní zemědělské muzeum.

Hlavními mediálními partnery soutěže jsou vydavatelství AGRAL, vydavatelství RIX a Regionální televize CZ, partnerem Dětské chuťovky pak je tradičně Dětská tisková agentura.

Všichni společně pak věříme, že se letos podaří českým potravinářům opět patřičně nadechnout po svízelných letech a že svůj zasloužený kousek radosti si budou moci ti nejlepší z nich opět společně vychutnat na podzimním předávání ČESKÝCH a DĚTSKÝCH CHUŤOVEK 2023 v Národním zemědělském muzeu!

Kontakt pro média:

Josef Sléha, SYMPEX GROUP s.r.o., tel.:777 146 641, e-mail: sleha@sympex.cz www.ceskachutovka.cz www.facebook.com/ceskachutovka

ČESKÁ CHUŤOVKA – ZNAČKA, KTERÁ SI NA NIC NEHRAJE