Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Bobinka a Elinka se v létě vrací na Bechyňku

Na jihočeskou trať mezi Táborem a Bechyní se na letní měsíce vrací historická lokomotiva Bobinka a historický motorový vůz Elinka. V letní sezóně od 2. července až do konce srpna vyjedou tyto historické elektrické vlaky každou sobotu na naší první elektrizovanou trať.

Lokálka mezi Táborem a Bechyní patří k jihočeským unikátům. Stala se první železnicí u nás, na které jezdily vlaky poháněné elektřinou. Průkopnickou dráhu navíc zdobí jeden stavitelský klenot: elegantní most Bechyňská duha,“ popisuje člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Ješeta a doplňuje: „V rámci akce Léto na Bechyňce se mohou všichni milovníci železnice svézt po této trati každou sobotu během letních prázdnin. Na pravidelných spojích je čeká historický elektrický vlak vedený lokomotivou přezdívanou Bobinka.“

O prázdninových sobotách pojedou po této trati také dva páry zvláštních vlaků, na které bude nasazen Křižíkův elektromotorový vůz zvaný Elinka (M 400.001). Z Tábora bude odjíždět v 9:37 a 13:37, na zpáteční jízdu z Bechyně se Elinka vydá v 11:23 a 15:25 hod.

U vybraných stanic a zastávek na trati najdou cestující jednotlivá zastavení Naučné stezky Bechyňka. Informační tabule jsou doplněny mapami s vyznačenými turistickými cíli v okolí. Stačí si tak vybrat a vydat se na túru.

V Bechyni pak stojí za návštěvu opravená remíza (ta je otevřena od 9:00 do 15:30 hod. ve dnech 2., 16., 23. a 30. července a 13. a 27. srpna). Návštěvníci v ní najdou modelové kolejiště, lokomotivu Koloběžku Národního technického muzea s rokem výroby 1905 a také malou výstavu se železniční tématikou. Vstupné je 30 Kč, děti do 6 let mají vstup zdarma.

Během Léta na Bechyňce se bude konat v Bechyni a v Táboře také řada zajímavých kulturně společenských akcí:

  • 2. 7. 2022 – zahájení Léta na Bechyňce / Tábor, Bechyně

  • 2. – 3. 7. 2022 – Múzy u Jordánu / Tábor

  • 9. 7. 2022 – Divadlo v Trávě / Bechyně

  • 16. 7. 2022 – Jazzový Tábor

  • 23. 7. 2022 – Koloběžková Grand Prix / Bechyně

  • 29. 7. – 1. 8. 2022 – Pojízdný kinematograf bratří Čadíků / Tábor

  • 30. 7. 2022 – Keramické trhy / Bechyně

  • 5. – 7. 8. 2022 – Komedianti v ulicích / Tábor

  • 12. – 14. 8. 2022 – Bechyňské doteky

  • 25. – 28. 8. 2022 – Pojízdný kinematograf bratří Čadíků / Tábor

Trať Bechyňka

Tato trať se pyšní významným prvenstvím: Na žádné jiné veřejné trati na našem území nebyl elektrifikovaný provoz zahájen dříve. Na území České republiky najdeme celou řadu památek, díky kterým můžeme i po řadě desetiletí žasnout nad důvtipem a odhodláním železničních inženýrů i investorů předchozích generací.

První zkušební jízda byla vykonána po pouhém roce stavby 1. června 1903 a slavnostní jízda, která zahájila provoz na trati, proběhla 21. června 1903.

Provoz byl zajišťován zpočátku dvěma elektrickými motorovými vozy, ke kterým v roce 1905 přibyl třetí a v roce 1908 čtvrtý. Tyto vozy byly později označeny jako EM 400 (001 a 002) a byly shodné konstrukce. Třetí a čtvrtý vůz (003 a 004) byly konstrukčně odlišné od předchozích dvou. Dodnes provozuschopný vůz s označením M 400.001 je od roku 1974 součástí sbírky Národního technického muzea.

Bobinka

Jméno „Bobinka“ nosí malá elektrická lokomotiva bývalé řady E 422.0 (dnes řada 100). Pojmenování Bobinka vzniklo podle označení pojezdu lokomotivy Bo´Bo´ a jeho zdrobněním, aby se odlišila od rychlejších, silnějších a větších lokomotiv stejného uspořádání náprav s přezdívkou „Bobina“, které jezdily na hlavních tratích.

Elinka

Pod romantickým jménem „Elinka“ se skrývá historický elektrický vůz řady M400.001 vyrobený v roce 1903 vagonkou Rinhghoffer v Praze na Smíchově a firmou českého elektrotechnického vynálezce Františka Křižíka.

Jízdné

Ve vlacích tažených lokomotivou Bobinka platí běžný tarif ČD. V elektrickém voze Elinka stojí jízdné ve 2. třídě 200 Kč, pro děti od 6 do 15 let 100 Kč, v 1. třídě 250 Kč, pro děti od 6 do 15 let 200 Kč. Jízdenky na zvláštní historické elektrické vlaky koupíte v e-shopu ČD (zde). 

Více informací o akci a podrobné jízdní řády vlaků najdete na portálu Vlakem na výlet nebo na stránkách www.cdnostalgie.cz.

Lukáš Kubát

tiskový mluvčí ČD