Electro Dad: Mráz a elektromobilita – komentář

S elektromobilitou, stejně jako s využíváním automobilů se spalovacími motory, je spojena celá řada specifik. Jedním z momentálně velmi diskutovaných témat je vliv silných mrazů na praktickou využitelnost elektroaut a rychlejší vybíjení baterií. Výhodu mají samozřejmě vždy ti, kteří mají možnost parkovat svůj vůz v garáži.

V té souvislosti je potřeba si uvědomit, že přípravu na mrazy musí řešit nejen majitelé elektromobilů, ale také řidiči konvenčních vozů. Obě skupiny riskují, že pokud auto nepřipraví, je možné, že nevyjedou. U tradičních motorů je třeba udržovat dostatečně nabitý 12 V akumulátor zajišťující startování, doplňovat všechny potřebné nemrznoucí kapaliny a při extrémně nízkých teplotách načerpat do nádrže dieselového motoru ideálně prémiovou naftu nebo doplnit speciální aditiva, která zajistí bezproblémové startování a potřebné mazání studeného motoru.

V případě elektromobilu je to podobné, jen jsou v autě instalovány dvě baterie – 12V akumulátor (stejně jako v konvenčním automobilu, jen není zatěžován startováním) a hlavní trakční akumulátor zajišťující energii pro chod motoru. Příprava na silný mráz zahrnuje v tomto případě dobití akumulátoru ideálně na 80 % jeho kapacity. Pokud to podmínky umožňují, je také před cestou vhodné nechat akumulátor prohřát společně s kabinou posádky ze sítě, nikoli z drahocenné energie v baterce. Osobně jsem například tento týden před odjezdem Teslou do Amsterdamu na dálku nastavil prohřátí kabiny i baterie.

Během jízdy je pak třeba stejně jako u spalovacích motorů předvídat možné komplikace. V případě elektromobilu to prakticky znamená počítat s větší rezervou a vyšší obsazeností dobíjecích stanic. Osobně doporučuji v takových podmínkách myslet na dojezd k dobíjecí stanici při kapacitě baterie zhruba 30 %. Pokud je stanice obsazená a řidič nechce čekat, má auto stále dostatek energie na dojezd k další rychlonabíječce (v Česku jsou dnes na hlavních tazích přibližně každých 20-40 km).

Pokud má řidič na mysli uvedená doporučení, nezaskočí ho ani kolona na dálnici. Stojící elektromobil má v mrazech pod -10 °C s plně nabitou baterií dostatek energie na vytápění kabiny po dobu 40 a více hodin. Stejně je na tom v koloně i řidič auta se spalovacím motorem, kterého může zaskočit nedostatek paliva. E-auto má nicméně tu výhodu, že ve stojící koloně neobtěžuje při vytápění kabiny své okolí spalinami nastartovaného motoru.

Poslední věcí, kterou bych rád zmínil, je doporučení předehřát na delších v zimě baterii před dojezdem na nabíjecí stanici. Mráz nesnižuje životnost akumulátoru, naopak zpomaluje degradační procesy. Promrzlý akumulátor má ale sníženou schopnost energii přijímat a nelze jej proto nabíjet maximální možnou rychlostí. Předehřátí proto urychlí nabíjení, které pak podle typu vozu trvá zhruba 18 až 28 minut (dobití z 10 na 80 % kapacity). Předehřát baterii lze buď automaticky s využitím vestavěné navigace s označeným místem dobíjení, nebo také ručně prostřednictvím infotainmentu vozu.

Electro Dad (Jan Staněk) je populárním a uznávaným tvůrcem vlastního autorského obsahu, jehož prostřednictvím přispívá k praktické osvětě elektromobilů a využití solární energie. Jeho ambiciózním cílem je inspirovat milion lidí k přechodu na elektromobil a čistou energii. Electro Dad nebyl a není s elektromobilitou a využitím fotovoltaiky profesně spojen. Je tátou tří dětí, manažerem, mezinárodním investorem a nezávislým praktikem. Jeho názory přebírá řada významných médií, rád o zmíněných tématech diskutuje a nebrání se ani otevřeným debatám se zastánci opačných názorů.

Všechna jeho videa, včetně testů elektromobilů, najdete na Youtube kanálu Electro Dad: https://www.youtube.com/@ElectroDad/

úvodní snimek:Jan-Stanek-v-aute-copyright-Vaclav-Jedlicka